Los bericht bekijken
Oud 7 juli 2007, 12:06   #1
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard Auto kost jaarlijks 2.458euro aan belastingen

De staat verdient al goed aan het wagenpark
Citaat:
De auto was vorig jaar goed voor meer dan 12miljard euro aan belastinginkomsten. Dat becijferde autofederatie Febiac. De accijnzen op brandstoffen brachten de schatkist 3,6 miljard euro op. Die vaststelling blijkt uit het jaarverslag van de autofederatie Febiac. De auto is op zijn eentje goed voor ruim veertien procent van de fiscale ontvangsten van de overheid, die vorig jaar ruim 85 miljard euro bedroegen.

Wat wel opvalt is dat de auto vorig jaar iets minder geld in de schatkist bracht dan in 2005. In 2006 was de personenwagen goed voor 12,117 miljard euro aan belastinginkomsten, tegenover 12,147 miljard euro het jaar ervoor. Sinds 1987 is de fiscale opbrengst van auto's nochtans altijd gestegen. Alleen in het jaar 1995 werd ook nog eens een lichte daling opgetekend.

Volgens Michel Martens, directeur van de studiedienst van Febiac, is die daling bijna volledig toe te schrijven aan de lagere inkomsten van accijnzen op brandstoffen. Die belastingen zijn op hun eentje bijna goed voor 33 % van alle fiscale lasten die op de auto drukken. Vorig jaar bracht de accijnzen op brandstoffen ongeveer 3,6 miljard euro in het laatje, tegenover 3,9 miljard euro het jaar voordien.

'Auto's worden immers almaar zuiniger', zegt Martens. 'De afgelopen tien jaar is het gemiddelde verbruik van een auto met ongeveer een vijfde gedaald.' Maar er speelt nog een tweede effect. 'Ook de 'verdieseling' van het autopark speelt een belangrijke rol. In 2005 bestond het volledige wagenpark voor 49,5 % uit dieselauto's, vorig jaar was dat al 52,1 %.'

Die 'verdieseling' heeft een dubbel effect op de accijnsinkomsten. Een diesel verbruikt door de band genomen niet alleen ongeveer een vijfde minder dan een benzine-auto, maar een liter diesel wordt ook minder belast dan een liter benzine. De dieselprijs bestaat ongeveer 50 % uit belastingen, terwijl dat voor benzine ongeveer 60 % is.

Naast de accijnzen op brandstoffen vormt de btw de voornaamste inkomstenbron voor de schatkist. Samen tekenen ze voor goed driekwart van alle fiscale lasten die op de auto rusten.

Meer auto's ingeschreven

Het gaat dan om de btw op brandstoffen, maar ook op nieuwe auto's en onderdelen. Een stijging van de btw op nieuwe auto's heeft trouwens voor een stuk de daling van de accijnsinkomsten goedgemaakt. Vorig jaar werden 526.141 nieuwe wagens ingeschreven, tegenover 480.088 in 2005. Het segment van de auto's met een prijskaartje tussen de 12.501 en 15.000 euro is daarbij het populairst. 18 % van de nieuwe ingeschreven auto's bevond zich in deze prijsklasse.

Rekening houdend met het bestaande wagenpark, betekenen al deze cijfers dat de Belg vorig jaar gemiddeld 2.458 euro aan belastingen voor zijn auto betaalde. Dat bedrag is de afgelopen jaren flink toegenomen. In 1990 was dat nog maar 1.555 euro. Vijf jaar later was dat al gestegen tot 1.749 euro, om in 2000 al te landen op 2.068 euro.
HIER
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden