Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey
Dat heb ik nog nooit gehoord.
Ik heb wel al gehoord (en terecht) om bepaalde componenten die in het Nederlands/Duitse 'model' (vrijheid en verantwoordelijkheid) hier ook meer te benadrukken.
(Wat nogal snel wordt gemolestreerd naar 'we moeten naar dat model'.)
En daar heb ik geen problemen mee. Zaken waar je geen knijt mee leert ('verplichte' boeken, dictees, gedichten van buiten leren, ...) daar ben je geen knijt mee.
Kennis omwille van de kennis is zeker positief. Ik behandel/analyseer liever een gedicht dan het van buiten te kennen, bijvoorbeeld.
|
Dit is nu juist een van die breekpunten. Om het heel simpel te stellen: In Nederland wordt gekeken hoe zelfstandig je bent, in Vlaanderen wordt gekeken naar hoeveel kennis je hebt en hoe goed je dat kan navertellen. Tegenwoordig moeten Nederlandse leerlingen alles zelf doen, vrijwel alle scholen draaien te weinig uren, leraren kunnen geen orde houden, en in plaats van gewoon leerwerk plakt men er een waslijst praktische opdrachten achteraan. Je mag nog van geluk spreken als een leraar bereid is je daarbij te helpen. Bedenk dat dit dagelijks leven is in een Gymnasium. Op VMBO-scholen (beroepsonderwijs, praktisch gericht) is het vele malen erger.