Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Shampooproducent Garnier is door het Parijse hof van beroep veroordeeld wegens racisme. Het bedrijf wou enkel blanke modellen voor demonstraties voor een campagne in de Franse grootwarenhuizen.
Garnier is een onderdeel van L'Oréal, 'swerelds grootste producent van verzorgingsproducten, dat onder meer de eigenaar is van The Body Shop. Garnier staat vooral bekend met zijn slogan 'Garnier, want je bent het waard'. Maar die geldt blijkbaar alleen voor blanke modellen. Want Garnier en een dochter van de interimreus Adecco die voor de aanwervingen instond, zijn veroordeeld tot een boete van 30.000euro elk. Daarbovenop krijgt de vzw SOS Racisme (die de klacht indiende) een schadevergoeding van 30.000euro.
L'Oréal trekt naar cassatie en noemt de beslissing onbegrijpelijk, omdat het respect voor de mensen een fundamenteel principe van de groep zou zijn. SOS Racisme spreekt dan weer van een grote overwinning. 'L'Oréal heeft miljoenen uitgegeven aan reclamecampagnes om te tonen dat ze multicultureel zijn. Vandaag blijkt dit maar een maskerade te zijn.'
Bleu, blanc, rouge
De beschuldigingen dateren al van 2000. Garnier zocht toen promomeisjes die in de grootwarenhuizen reclame moesten maken voor zijn haarproducten van Fructis. Het wervingskantoor kreeg de opdracht meisjes te zoeken tussen de 18 en 22jaar, met een kledingmaat van 38 tot 42 én van het 'type BBR', codetaal voor ' bleu, blanc, rouge', de kleuren van de Franse vlag. Met andere woorden: de meisjes moesten er volledig autochtoon Frans uit zien.
Tijdens het proces had L'Oréal nog proberen aanvoeren dat het enkel wou dat ze vlekkeloos Frans praatten, maar het onderzoek heeft uitgewezen dat meisjes met ook maar één druppel niet-blank bloed bijna geen kans maakten. Het personeel van het wervingskantoor is dat ook zo komen vertellen op de rechtbank.
De beschuldiging komt voor L'Oréal bijzonder ongelegen: het bedrijf kwam al in opspraak in Frankrijk door zijn banden met nazicollaborateurs. Stichter Eugène Schueller financierde voor de Tweede Wereldoorlog een nazistische poging tot staatsgreep. Tijdens de oorlog steunde hij stevig de collaboratie, met inbegrip van de wegvoering van joden.
Toen de oorlogskansen keerden, ging hij in het verzet, waardoor hij later vrijuit ging. Maar zijn bedrijf bleef een toevluchtsoord voor gewezen collaborateurs die werk zochten. Jacques Corrèze, de kopman van de Franse oostfronters, werd bijvoorbeeld het hoofd van de Amerikaanse afdeling. (bm)
http://www.hetvolk.be/Article/Detail...cleID=HL1EJS5O
************************************************** ******
Raar genoeg heb ik al verschillende malen een spotje gezien waarin specifieke crèmekes voor zwarten werden aangeprezen door... uiteraard een zwart model.
Ooit heb ik me laten vertellen dat de bovenhuid bij zwarte mensen een andere samenstelling (dikker of zoiets) heeft dan bij witte mensen. Ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat men ook specifieke schoonheidsproducten kan aanbieden.
Waarschijnlijk krijgen we in de toekomst haarproducten voor blonde mensen nu aangeprezen door een pikzwartharige aziate?
(als ze uiteraard al niet van de markt worden genomen wegens "racistische haarkleur".)
|
allez, lees uwe c/p nog eens en probeer nog eens op nieuw, want uw misplaatste verontwaardiging staat uw beoordelingsvermogen in de weg.
het gaat niet om een tv-spotje, nog om een specifieke créme. het gaat om fructis shampoo, en die hun gamma richt zich niet tot eeb bepaalde haarkleur, noch tot een specifiek huidstype. die hebben shampoo tegen pellekes, voor gekleurd haar, voor fijn haar, etc. afkomst heeft daar gene zak mee te maken, wel de staat van je kapsel.
bovendien gaat het om promomeisjes in een warenhuis. zij moeten bonnetjes uitdelen, of staaltjes, oid. zij moeten niet zelf het product opdoen. wederom is afkomst absoluut niet relevant.
en zelfs indien ze een blond model nodig hebben, of een blank model, omdat het gaat om bv een shampoo voor blond haar of make-up die niet goed werkt op een donkere huid (want ja, dat bestaat), dan nog is het absoluut niet nodig om te vragen naar '
bleu, blanc, rouge'. dan vraag je een blondje of iemand met een lichte huid met de duidelijke vermelding dat het product dit vereist. dat is hier echter niet gebeurd. er is expliciet gevraagd naar autochtone meisjes, niet naar een blondje of naar iemand met lichte huid.
dit is duidelijk discriminatie op basis van afkomst, wat in deze een zeer irrelevant criterium is. en blijkbaar vond de rechter, die idd het dossier idd iets beter kent zoals kay-gell zegt, dit ook.
van mij mochten ze trouwens eveneens veroordeeld worden voor die andere idiote criteria, want die zijn eveneens discriminerend en compleet irrelevant. alsof iemand van 23 met maatje 44 gaan shampoo zou kunnen aanprijzen.
