Los bericht bekijken
Oud 10 juli 2007, 15:24   #10
Mr. Tos
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de republikeinen zouden winnen gezien de lage populariteit van Bush en dito oorlog ?
Integendeel, zeer waarschijnlijk.

Sinds de introductie van de primaries bestaat immers de neiging om de lievelingetjes van de eigen achterban te verkiezen als presidentskandidaat, zonder de modale onbesliste kiezer in het achterhoofd te houden.
De democraten zullen zich hier ook dit maal aan bezondigen, ongetwijfeld. Clinton, Obama, iemand van dat slag. De democraten en de Europese pers zal er wild van zijn, maar de Amerikaan zal ze niet verkiezen.
De republikeinen daarentegen hebben binnen de eigen partij een duidelijke tegenbeweging tegen de strekking-Bush, wensen zich te distantiëren van de laatste 8 jaar, en gaan, volgens mij, een meer gematigde kandidaat verkiezen, die veel meer kans maakt. Het enige wat hen kan bedreigen is dat ze een té gematigde kandidaat verkiezen waardoor de rechterzijde van de eigen partij thuisblijft.

Daar komt nog eens bij dat de democraten het momenteel niet zo goed doen in eigen land. De Europese pers verzwijgt dit grotendeels, maar de verwachtingen na de laatste verkiezingen - toen de US duidelijk voor verandering gestemd heeft - zijn niet ingelost. Bush mag niet al te populair zijn, de democraten hebben aangetoond de laatste maanden dat zij niet veel beter zijn, en dat gaat zéker in hun nadeel spelen volgend jaar bij de presidentsverkiezingen. Ze kunnen zich nu veel moeilijker profileren als een verzetsbeweging tegen Bush en de gevestigde machthebbers.

Ik denk ook niet dat anti-oorlog een standpunt is dat veel indruk gaat maken tijdens de presidentsverkiezingen, behalve bij kiezers die zowiezo al in het ene of het andere kamp liggen. De vraag is niet voor of tegen oorlog, de vraag is vooral hoe Irak min of meer stabiel achter te laten. De oorlog is gewoon een feit, daar kan je moeilijk 'tegen' zijn, en blijven zaniken over de redenen en de noodzaak ervoor lost evenmin iets op.

Een ding lijkt me zeker: het rijk van het neo-conservatisme loopt op zijn laatste benen. Maar ik denk dat de opvolging binnen de republikeinse partij gezocht moet worden.
Mr. Tos is offline   Met citaat antwoorden