Los bericht bekijken
Oud 30 december 2003, 01:57   #43
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cuboidz
In een interview met P-Magazine vertelt Willy Miermans - hoofd van het Instituut voor Verkeerskunde aan de Limburgse universiteit - hoe we de verkeersproblematiek moeten aanpakken.

Samenvatting van de 10 hoofdpunten:

1. Sluit niemand uit

Treinen of vliegtuigen moeten zich strikt houden aan de regels van het netwerk dat ze gebruiken, maar als je een auto hebt, mag je op eender welk moment over eender welke weg rijden. Dit systeem werkt goed zolang het aantal auto's binnen de perken blijft, maar als er meer mensen met een auto rijden dan oorspronkelijk voorzien, zullen de wegen binnen de kortste tijd overvol zitten. Individueel voordeel op korte termijn schaadt het collectieve belang op lange termijn.

2. Ga dichter bij elkaar wonen

De woonlocatie is een belangrijke bron van verkeersproductie. Als je in de stad woont, ga je meer te voet. Op de buiten heb je een auto nodig en kost je de gemeenschap veel meer. Verreken die kost, laat de mensen voelen dat ze slecht wonen, en beloon ze als ze centraal wonen. Het ACW vond dat een asociale visie, omdat alleen de rijken die kosten zouden kunnen betalen. Alsof de rijken niet altijd meer privileges zouden hebben.

3. Concentreer belangrijke functies

We moeten de basisfuncties van een gemeente - scholen, ziekenhuizen - concentreren binnen een straal van twee kilometer. Nu is er veel te weinig overleg in Vlaanderen. De minister van Mobiliteit wil dat we onze verplaatsingen beperken, terwijl zijn collega van Welzijn ziekenhuizen laat bouwen buiten de stad. Zelfde probleem in het onderwijs: de scholen fusioneren en trekken weg uit de stad.

4. Kleinere en duurdere parkings

Mensen die tegen gratis bussen zijn, roepen altijd dat ze zelf nooit met de bus rijden en dat ze daar als belastingsbetaler dus ook niet voor hoeven te betalen. Wel, busgebruikers maken nooit gebruik van parkeerplaatsen, maar ze betalen wel belastingen, waarmee die parkeerplaatsen werden aangelegd. De overheid legt niet alleen parkeerplaatsen aan, ze huurt ook vele duizenden parkeerplaatsen en subsidieert de parkeerruimte voor bedrijven.

Het parkeerbeleid is nochtans het enige beleidsinstrument waar je het verkeer mee kan sturen, zo blijkt uit verscheidene studies. Minder en duurder, dat is het uitgangspunt. Zo ontmoedig je overbodig autogebruik.

5. Meer trams, treinen en bussen

Zwitserland is inzake mobiliteit absoluut een modelstaat: de duurzaamheid van ecologie, ruimtelijke ordening en economie staat centraal. In Bern zit nu 70% van de ochtendspits op de tram. Corridors en spoorwegen zijn perfect op elkaar afgestemd, het systeem is geheel zelfbedruipend, er wordt ruimte bespaard en extra milieuwinst geboekt. En de veiligheid, natuurlijk. Bern, ongeveer zo groot als Antwerpen, telt jaarlijks twee verkeersdoden, waarvan één zelfmoord.

6. Maak van straten geen wegen

Er zullen altijd auto's rijden, maar we kunnen de capaciteit van onze wegen veel beter benutten. Door een goed snelheids- en parkeermanagement, maar ook door het juiste gebruik van de juiste infrastructuur dus. De A12 Brussel-Antwerpen is een snelweg, dus daar moet je geen baanwinkels langs zetten. Wij hebben van straten wegen gemaakt en van wegen straten, daar komt het op neer.

7. Hou het lokale verkeer van de snelwegen

De ring rond Antwerpen, het drukste stukje autoweg van Europa, moet geen verdeelweg zijn voor de lokale bewoners, maar een echte snelweg. Afritten afschaffen dus, en het lokale verkeer op de Singel zetten, zoals nu voorzien is in het Masterplan Antwerpen. Die uitzuivering van de wegen zal ons bloed, zweet en tranen kosten, maar we moeten absoluut die richting uit.

8. Maak autorijden duurder en de kosten variabel

Taksen, verzekeringen, benzine, onderhoud, parkeren: de mensen moeten vóélen dat ze hun auto gebruiken, niet op basis van baste jaarlijkse afrekeningen, maar maandelijks - variabele kosten dus. Hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt. Bij het openbaar vervoer moet precies het omgekeerde gebeuren: de verplaatsingen moeten een vaste kost worden. Geef iedereen een Buzzy-pas of een ander goedkoop abonnement. Gratis hoeft niet. Tegen een lichte vaste kost zullen de mensen zeker gebruik maken van het openbaar vervoer.

Als de auto-industrie gratis gebruik mag maken van de wegen, waarom zou de overheid dan niet investeren in de aanleg en het onderhoud van nieuwe spoorlijnen ? De zogenaamde infrastructuur-beheerders van de overheid zijn nu in feite wegenbouwers. Ze werken alleen in functie van de auto. Terwijl ze het hele verkeersnetwerk beheren, ook de fietspaden, de busroutes en de spoorwegen.

Er is een gigantische inhaaloperatie nodig, maar die is veruit te verkiezen boven de tijdelijke oplossing die we nu uit de mouw schudden om het fileprobleem aan te pakken. Extra rijvakken aanleggen is een idiote bezigheid. Laat die files maar staan. Je hoeft een probleem niet altijd op te lossen. Soms moet je het probleembesef verhogen, en zo ook het draagvlak voor andere maatregelen.

9. Verhoog de pakkans

Gewoon het huidige beleid handhaven, zou al volstaan. Als mankracht te duur is, moeten ze de handhaving maar automatiseren. Wie tegen boetes en controles is en roept dat de auto geen melkkoe mag worden, moet weten dat de auto de maatschappij globaal gezien nog veel geld kost. Veel chauffeurs denken dat ze de wereld rechthouden en de economie draaiende, maar dat is onzin.

Een kleine groep hardliners zal zich weren als een duivel in een wijwatervat, maar die mensen zullen in de toekomst langzaamaan maatschappelijk geïsoleerd raken. In afwachting moeten we het vernielen van publieke eigendommen, waaronder flitspalen, afsluitingen en dergelijke, zwaar bestraffen, om een voorbeeld te stellen en omdat het de enige taal is die hardliners begrijpen.

10. Geef elke auto een intelligente snelheidsaanpasser

Via GPS is dat technisch geen probleem en bijkomende infrastructuur heb je niet nodig. De ISA verhoogt de veiligheid én je kan het verkeer veel beter managen. Aanvankelijk werd er gevreesd dat de bestuurders zich zouden ergeren aan de elektronische geleiding, maar uit experimenten, zoals in Gent, is gebleken dat het eerder ontspannend werkt.

Ik vindt dat de man zijn visie goed argumenteert, hij heeft mijn mening op verschillende punten enigszins bijgestuurd.

Eén grote vergetelheid hierin:


Dit artikel pakt de symptomen aan, niet de oorzaken...
Als de wegen zo vol zitten is dat vnl het gevolg van het just on time delivery systeem: ttz ipv stocks aan te houden zal een firma eisen dat de producten haar juist op tijd geleverd worden, voor�*l géén 14 dagen te vroeg. De firma die stukken fabriceert wil die liever niet opslaan en dat financieren. Dus waar zitten die stocks die elke firma vroeger had? Op de weg, in vrachtwagens: gezien de onafhankelijke camionneurs elkaar doodconcurreren (want de aflossingen bij de bank moeten betaald worden) zijn er altijd camionneurs die voor een spotprijs met die goederen willen rondtoeren op de weg en zo sparen firma's stockageruimtes et stockfinanciering uit: de stockfinanciering wordt minimaal, de stockageruimte en haar kost naar de camionneurs en naar de gemeenschap.
Oplossing: vrachtvervoer over de weg zwaarder belasten ....

Een ander punt dat vergeten werd: de flexibiliteit die firmas vragen van hun personeel: iemand die carrière wil maken kan dat meestal maar door 6 maand of 2 jaar elders te gaan werken, in dezelfde job, maar in een hogere functie. Resultaat: een aantalmensen bouwden zich een huis (natuulijk niet naast het station, daar is de grond duur) en krijgen dan een promotiekans, op voorwaarde dat ze 100km van daar gaan werken. Sommigen rekenen het eens na en weigeren, maar de meesten nemen het aan omdat ze voelen dat ze anders die promotie nooit zullen krijgen (iemand die aan zijn werkgever iets weigert ligt niet meer in de bovenste schuif.)
Openbaar vervoer is dikwijls beneden peil, zelfs in dit landje, dus nemen ze de wagen...
Iemand een voorstel om d�*t te reguleren? Verbetering openbaar vervoer uiteraard, maar de NMBS en de LIJN moeten winstgevend zijn, heeft men beslist. Vermindering beschrijvingsrechten, zodat men gemakkelijker zijn huis kan verkopen en een ander kopen, dichter bij de nieuwe job? Gaat dat de Belgen ertoe aanzetten te verhuizen mét hun job? en wat dan met de job van de echtgenote en de school van de kinderen? Iemand voorstellen? Belastingvermindering voor locatiegetrouwheid? Voor tewerkstelling van beide bij één bedrijf en uitbatingszetel?

Er is nog een alternatief: glijdende uurroosters, zodat men voor of n�* de file kan rijden...
Probleem is wel dat als de werkgever goed aandringt, men dan én voor de file ('smorgens) én n�* de file rijdt ('s avonds)... en werkgevers kennen dat aandringen héél goed! gebeurt ook meer dan je denkt: stapels onbetaalde overuren zo elk jaar.
In werkgeversjargon heten ze "meeruren", ipv overuren
filosoof is offline   Met citaat antwoorden