Los bericht bekijken
Oud 11 juli 2007, 16:09   #23
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Misschien had ik het iets meer genuanceerd moeten stellen. het misdaadgehalte zal inderdaad schelen van mens tot mens, de ene zal een brieventas die op straat ligt wegsteken en het geld houden en de andere zal in de GB het teveel aan wisselgeld teruggeven dat hij krijgt.

Niettemin ben ik van oordeel dat er in alle mensen een zeker misdaadgehalte aanwezig is, het is gewoon zo dat de gelegeheid zich moet voordoen.

Ik heb de link niet meer maar bij ondervraging van een aantal mensen in amerika bleek dat als de mensen niet zouden gepakt en gestraft worden er een heel deel wel bereid was tot bevoorbeeld verkrachtingen. Als ze niet gepakt zouden worden.

Daaruit blijkt dat het voornamelijk schrik is dat de mensen terughoudt. Maar als de gelegenheid zich voordoet zullen er heel wat mensen misdaad plegen.

En dat moet natuurlijk geen verkrachting zijn, kijk maar in de bouw, hoeveel gereedschap en ladders en dergelijke meer verdwijnt daar niet? Dat wordt niet gestolen door beroepsmisdadigers maar in hoofdzaak door gewone mensen, werknemers die het wel zien zitten om een centje bij te verdienen.
Verkrachtingen is wel een rechtstreekse aanval van het ene individu tegen het andere (en in dit geval dan nog wel van een normaal sterkere tegen een normaal zwakkere).
Maar den bouw is dan weer iets heel anders. Is te vergelijken met diefstal op het werk, of foefelen met zijn belastingsaangifte. Maw een individu is hier niet rechtsstreeks slachtoffer van.
Bob is offline   Met citaat antwoorden