Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL
Ik kan het natuurlijk wel, maar ik vind het heel erg archaïsch klinken.  Hou het maar bij je en jij. 
|
Over oudheid gesproken.
Eeet jij iets over deze grafheuvels te vertellen?
Grafheuvels opgegraven in Apeldoorn

David Fontijn: ‘Er is een sterke maatschappelijke roep om kennis over grafheuvels.’
Het Nederlandse landschap is ermee bezaaid, maar welk verhaal gaat er achter schuil? Grafheuvels, vaak 4000 tot 5000 jaar oud, zijn voor iedereen zichtbaar en roepen vraagtekens op bij de nieuwsgierige recreant; vragen waarop gemeenten geen antwoord weten, want het onderzoek naar de heuvels heeft decennia stilgelegen. De Leidse archeoloog David Fontijn gaat daar nu verandering in brengen. Van 16 juli tot 3 augustus graaft hij met een team van collega’s en studenten twee grafheuvels op in de gemeente Apeldoorn.
Onverklaarde verschijnselen
De opgravingen van Fontijn komen 101 jaar nadat koningin Wilhelmina een Leidse archeoloog de eerste wetenschappelijke opgraving van een grafheuvel liet verrichten. Wat valt er anno 2007 nog te onderzoeken aan de heuvels? ‘Lange tijd werd gedacht dat we alles al weten over de honderden grafheuvels die Nederland rijk is,‘ vertelt Fontijn. ‘Nadat de heuvels in de jaren ’70 de status van cultureel erfgoed kregen, zijn er dan ook geen opgravingen meer verricht. Maar toen ik oude onderzoeksverslagen bestudeerde, ontdekte ik dat er nog allerlei verschijnselen rond de grafheuvels onverklaard zijn. Bijvoorbeeld: waarom liggen de heuvels waar ze liggen? Of: waarom werden er soms koeien in begraven? Zowel in Nederland als in andere Europese landen leven nog veel vragen.’