Opnieuw is dit een tekst die enkel chauffeurs verantwoordelijk stelt voor het file probleem. Ik denk dat er heel wat andere zaken mede aan de basis ligt van het probleem.
Op vlak van infrastuctuur zijn er heel wat problemen. De E wegen zijn de enige wegen waar een beetje vaste structuur inzit en zelfs dan laat het soms te wensen over (Voorbeeld is de E 17 Gent A'pen net voor de kennedy, daar mogen maar liefst 4 vrachtwagens over een lengte van 7 km naast elkaar rijden en zo alle vakken te reduceren tot 90 km/h terwijl er duizende auto's afkomen aan 120 km/h. Gevolg is een file in minder dan 20 seconden)
De N wegen of gewestwegen die steden en gemeenten met elkaar moeten verbinden zijn meestal 100 jaar of ouder. De wegen doorkruisen de gemeenten en tellen tal van opritten of kruispunten met voorrang van rechts. Afwisselende snelheden tussen 50 en 90 km/h. Fietsers en voetgangers die onbeschermd gebruik moeten maken van deze wegen zorgen voor gevaar voor zichzelf en de andere. Voetgangers krijgen onvoorwaardelijk voorrang en werken heel gemakkelijk verwarring in de hand bij de chauffeurs.
De wegeniswerken zijn zelden tot nooit op elkaar afgestemd. Tijdelijke werken worden zelden voorzien van correcte signalisatie en zetten fietsers en voetgangers aan tot gevaarlijk gedrag. Door de vele gelijklopende werken op korte afstand wordt de gemiddelde snelheid waarmee de chauffeur zich kan verplaatsen drastisch verminderd. Werken worden veelal enkel overdag gewerkt en werken tijdens verlof niet worden verdergezet.
Indien een E weg tijdelijk moet worden afgesloten dan leid men het verkeer steeds naar de overvolle N-wegen.
Momenteel ben ik een alternatief aan het opmaken die het fileprobleem op korte termijn drastisch moet verminderen.
De oorzaken van de files ligt dus bij verschillende zaken zoals:
- Slechte infrastructuur
- Oversignalisatie
- Geen vaste structuur
- Infrastructuur beheerd door gewesten de regels door federale
- Verwarrende regels met vele uitzonderingen
- Het toenemend verkeer (alhoewel die binnenkort zal stagneren)
- etc...
|