Discussie: Esperanto
Los bericht bekijken
Oud 30 december 2003, 10:09   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Maar dat laatste verschil speelt toch pas na 2 jaar secundair onderwijs, als er voor een van de drie richtingen gekozen moet worden? Of zijn er ook scholen die alleen TSO of alleen ASO aanbieden? Het lijkt me in ieder geval een haast onmogelijke opgave om op 11- of 12-jarige leeftijd al te weten of een kind een technische opleiding wil en kan gaan doen. Ik wist op die leeftijd echt nog niet wat ik wilde gaan studeren.
Theoretisch - ook volgens het schemaatje - zijn de eerste twee jaren gemeenschappelijk (TSO en ASO). In de praktijk is dat helemaal niet het geval. ASO wordt door een aantal scholen aangeboden, TSO door andere (al heb je wel enkele onderwijsinstellingen die beide aanbieden, maar meestal gaat het dan om kleinere scholen). De meeste leerlingen kiezen onmiddellijk na het lager onderwijs voor ASO of TSO. Slechts een kleiner gedeelte gaat bijvoorbeeld na een of twee jaar ASO naar het TSO (omgekeerd is niet mogelijk).

Dat de "gemeenschappelijkheid" eerder theoretisch is, blijkt ook uit de handboeken die gebruikt worden. In de lagere TSO-richtingen wordt een TSO-variant van een bepaald handboek gebruikt, terwijl voor het ASO daar een andere, passende variant is voor geschreven. Echter, in de hogere TSO-richting (Industriële Wetenschappen) bijvoorbeeld worden dan weer wel de ASO-boeken gebruikt (slechts bij IW is trouwens de overstap naar ASO mogelijk).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden