Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jörgen Noens
Asielbedrog
Dewinter: "Meneer Jahjah is het product van het slechte beleid van de traditionele partijen, de VLD incluis, want in feite is hij een asielbedrieger."
Jahjah: "Dat heb ik nooit ontkend. U moet dat in zijn maatschappelijke context zien: ik wou immigreren in tijden van een migratiestop en dus heb ik geprobeerd om mij voor te doen als een asielzoeker."
De Gucht: "Alle middelen zijn dus goed om een land binnen te komen. Dat is toch een bijzonder bedenkelijke praktijk."
Abou Jahjah: "Dat is gewoon een strategie. Negentig procent van de mensen die asiel aanvragen hebben economische en menselijke redenen om dat te doen."
|
Wat Jahjah zegt kan ik zeker bevestigen. 'Asiel aanvragen' is voor het gros van de migranten een populaire strategie om het land in te komen. Mijn ervaring is dat de meesten asielzoekers 'feitelijke migranten' zijn, op zoek naar werk, vrede en veiligheid voor hun gezin.
Moest ook ik, hier zonder werk, zonder geld, zonder rechten, zonder job, zonder eten enz... vallen, zou ik ook wel
alles proberen om het
elders te proberen.
Wat is daar mis mee? Is armoede soms ook geen gevolg van politieke beslissingen die in het eigen land, maar meestal met medeweten én medeplichtigheid van het buitenland mee worden bepaald en in stand gehouden?