Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane
De punten die ik heb neergeschreven komen allemaal uit "werken" die de splitsing voor ogen hebben en dus zijn het allemaal pistes die zullen worden bewandeld met een eventuel splitsing.
Is het niet de logica zelf dat als er geen IPA's meer worden onderhandeld en er geen nationale CAO's meer zijn maar enkel sector en bedrijfs CAO's dat dit voortvloeit uit de splitsing ?
Hoe kan je nu stellen dat de werkloosheid in Vlaanderen zal afnemen als je weet dat in Vlaanderen momenteel 593.000 werklozen zijn.
Dat we in Vlaanderen met loopbaanonderbreking, tijdskrediet en brugpensioen 70% van de Belgische werkloosheid invullen.
Dat we in Vlaanderen 925.000 gepensioneerden tellen !
Als je dat allemaal vergelijkt met datgene dat ik neerschrijf dan moet het toch duidelijk zijn dat een splitsing gepaard zal gaan met geen brugpensioenen, geen tijdskrediet en loopbaanonderbreking meer.
Men zal de werkloosheid laten afnemen door de sociale rechten weg te nemen. Men zal loonmatiging doen langs de ene kant maar er wel voor zorgen dat men bepaalde zaken, zoals de ziekteverzekering, langs de andere kant zelf zal moeten betalen.
Nogmaals, het zijn allemaal zaken die staan in rapporten, verhandelingen,... van mensen, groeperingen, politieke partijen die de splitsing voor ogen hebben.
Herinner U dat ik gezegd heb dat de gezondheidszorg al grotendeels is opgesplitst. Dan krijg je zaken zoals dit, het befaamde decreet van Mvr. Vervotte naar gehandicapten toe :
In het ontwerp van decreet staat dat personen die beroepshalve bijstand verlenen aan personen met een handicap zonder te voldoen aan bepaalde kwalificatievereisten, strafbaar zijn en een geldboete tot 5.000 euro riskeren. Ook de gehandicapte zelf die een beroep doet op zo'n assistent, zou strafbaar worden. Ook zullen alle assistenten geregistreerd moeten worden.
En dat moeten wij allemaal maar normaal vinden ?
|
Beste hurycane,
De werkloosheid is in Wallonië dubbel zo hoog dan in Vlaanderen. Je weet ook dat de transfers van Vl--> W jaarlijks meer dan 10 miljard bedragen. En Vl zorgt voor 80% van de uitvoer.
Maar jou bijdrage hier lijkt te bewijzen dat wij Vlamingen eigenlijk op de kosten van de Walen leven. Dat is dus baarlijke nonsens.
Wat Vervotte (acv!) juist allemaal uitspookt weet ik niet. Ik weet wel dat iemand die geen dokter is en toch doktertje speelt strafbaar is, en niet alleen in België.
Ik heb in mijn leven wereldwijd gewerkt en weet dus uit eerste hand in welke ongelofelijk bevoorrechte positie wij hier leven.
De wereld is in volle ontwikkeling. Als wij onze welstand willen behouden dan moeten we daar een prijs voor betalen.
Vervroegd pensioen uiteraard aan 100%, meer ouderschapsverlof voor m en vr, meer verlof, minder flexibiliteit, hogere onbeperkte werkloosheidsuitkering in de tijd, langere loopbaanonderbreking, onbeperkt ziekteverlof (ook als men niet ziek is)...dat zijn allemaal zaken (die ik nooit gehad of nagestreefd heb) waar men in de meeste landen in de wereld nog nooit van gehoord heeft. Als wij in die richting verder gaan stort vroeg of laat ons mooi systeem in mekaar.
Ik heb de indruk dat men zich dat in Wallonië nog niet realiseert omdat het gewillige geld uit Vlaanderen toch binnenstroomt.
Maar Vlaanderen betaalt de rekeningen en is zich daar maar al te goed van bewust.
Moet ik nog eens herhalen dat dit allemaal NIETS te zien heeft met meer autonomie voor Vl & W. Dat geldt voor alle verwende rijke landen.