Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door David1977
Ik heb een vraag betreffende een familielid van mij die werkloos is. In december 2006 had ze een evaluatiegesprek bij de RVA, het gesprek werd positief geëvalueerd en een document werd opgesteld waarin stond dat ze ten vroegste 16 maanden later opnieuw opgeroepen zou worden (indien ze dan nog werkloos zou zijn uiteraard).
Deze week heeft ze echter een brief ontvangen van de VDAB met een uitnodiging voor een gesprek. In de brief staat; "Ontvangt u een uitkering of bent u in de wachttijd, dan bent u verplicht om op deze uitnodiging te reageren. Zoniet kan de RVA uw recht op een uitkering schorsen of stopzetten."
Nu stel ik mij de volgende vraag; de VDAB is een Vlaamse bevoegdheid (begeleiden werklozen, ...), de controle van werklozen is een federale bevoegdheid en dient te gebeuren door de RVA. Dus, in hoeverre heeft de VDAB feitelijk de bevoegdheid om werkonwilligheid door te geven naar de RVA? Of bestaan er hier samenwerkingsakkoorden over? En indien zij een document heeft waarin staat dat ze ten vroegste in april 2008 opnieuw kan worden opgeroepen door de RVA, in hoeverre kan de RVA haar dan nu reeds opnieuw oproepen, mocht ze bijvoorbeeld niet ingaan op het gesprek of een job weigeren bij de VDAB en ze het doorgeven aan de RVA?
Ik besef dat mijn vraag vrij technisch is, maar ik veronderstel dat er hier wel tussen zitten die er iets van af weten.
|
Awel...geen mens die de VDAB dus kan snappen in die zaken.
Kijk wat doen ze?
Ze nodigen om de haverklap de mensen uit tegenwoordig. Printen in het beste geval een lang vergane vacature uit...hun plicht is gedaan. Voor hun stopt het dus.
De werkloze ziet om den duur dat ze met zijn voetjes aan het spelen zijn en in al die uitnodigingen zal er vast wel ééntje zijn waar hij niet meer op ingaat. Daar slaat de val dicht.
De werkloze vliegt met zijn klikken en klakken buiten, de rva zal dat pas enkele weken later ook maar weten en na nog eens even veel weken sturen ze de afgedankte werkloze een uitnodiging om een gesprek aan te gaan of je nu wel of niet afgedankt zult zijn.
Die werkloze snapt er al lang de ballen niet meer van....maar vermits VDAB en RVA twee verschillende zaken zijn ligt dat dus volgens hun geheel aan u en niet aan hun.
Uw uitleg gaan ze opschrijven...maar nadien volgt een schorsing van x aantal maanden.
1 van de redenen zal zijn omdat u zich niet opnieuw hebt ingeschreven in de VDAB als werkzoekende na uw ontslag....zonder dat uw ontslag al door de RVA was bevestigd...want dat komt pas veel later.
Dus snappen wie kan....ze hebben u altijd bij uw pietje.
Nog zo een truc van hun...hun aangetekende schrijven is 3 dagen geldig. Maar de aangetekende zending mag wel 15 dagen op post blijven liggen. Dus steekt de facteur een briefje in de bus en u wacht een paar dagen, dan hebt u het altijd zitten.
Ja het schijnt dat er niet veel werklozen meer zijn tegenwoordig.