Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax
In de Griekse mythologie was Europa een mooie vrouw waar Zeus een oogje op had. Als de mooie vrouw Europa met geweld wordt misbruikt, wordt verkracht, is dat een misdaad. Zo zijn nazisme en communisme op te vatten als misdaden tegen Europa, omdat de Duitsers en de Oost-Europeanen werden gedwongen een ideologie te aanvaarden; zij kregen geen keuze. Als Europa daarentegen wordt verleid, al is het in de gedaante van een stier, en Europa stemt in met culturele uitingen, dan gebeurt dat op basis van vrijwilligheid, dan is er niets aan de hand.
|

Europa is gebombardeerd, veroverd, verkracht, geplunderd, onderworpen... door de overwinnaars van Yalta. Nu kom je als de zoveelste in rij zeggen dat liberalisme, veramerikanisering en globalisering onze vrije keuze zijn...
Citaat:
Dat een oude alcoholist als Autant-Lara meer van wijn houdt dan van cola is zijn zaak. Dat hij begint te huilen over een vlag begrijp ik. Ik heb alcoholisten sentimenteel zien worden over de meest bizarre zaken. Maar heeft dat enige relevantie? Nee!
|
De gevaarlijkste roes wordt veroorzaakt door Coca Cola, niet door witte wijn.
Citaat:
Dat winst een demon kan zijn, hebben velen in het verleden al beschreven. Niet voor niets luidde de titel van het magnus opum van Karl Marx: ‘Het Kapitaal’. Het najagen van profijt is geen louter Amerikaanse zaak.
|
Europa HAD een andere culturele en morele basis dan de VS. Lange tijd gold hier een economische
moraal o.i.v. de scholastiek en het thomisme die véél dichter bij de voorchristelijke en de islamitische traditie stond, dan bij de moderne, Joods-Amerikaanse usurocratie.
Citaat:
Europa verdwijnt niet door een keuze te maken uit het beste van alle mogelijkheden in de wereld. Het gaat om de vrije keuze. Zo lang die bestaat, gaat de ziel van Europa niet verloren.
|
Dat lijkt mij een ideale slogan voor Open VLD. Gebakken lucht dus. Europa is geen supermarkt voor cultuurconsumenten. Nu wel misschien, maar niet op zijn hoogtepunt.