Los bericht bekijken
Oud 21 juli 2007, 00:37   #154
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Bon, mijn partner en ik overwegen te huwen (zowel kerkelijk als wettelijk), maar om zeker te zijn overlopen we toch even het vragenlijstje op voorhand....

Aangezien we aan alle voorwaarden voldoen (vrije wil, elkaar lief hebben tot de dood, openstaan voor kinderen al kunnen we die als koppel niet op de biologische manier krijgen daar we als koppel onvruchtbaar zijn) zouden we dus mogen huwen.
Maar we mogen dus niet. Meer nog, we mogen niet enkel niet kerkelijk huwen, de RKK wil ons zelf verbieden om burgerlijk te huwen, aangezien ze het burgerlijk huwelijk voor personen van hetzelfde geslacht wil af schaffen, en de katholieke politici aan spoort het homohuwelijk te verbieden.

Ik kan er mee akkoord gaan dat de RKK haar gelovigen op roept om geen burgerlijk huwelijk te sluiten met iemand van hetzelfde geslacht. Maar door de wetgeving ter zake ook te willen aan passen aan de eigen geloofsleer schendt ze mijn godsdienstvrijheid. Want als de RKK haar slag thuis haalt wordt ik verplicht te leven volgens haar regels (die homorelaties verbiedt) i.p.v. volgens de regels van mijn eigen levensovertuiging (die het burgerlijk huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht wel toe laat). Daarbij schendt ze dan ook het principe van scheiding van kerk en staat, ze probeert greep te krijgen op een vlak waar ze niets te zoeken heeft, het burgerlijk recht.

Een correcte houding zou zijn: we zouden niet graag hebben dat katholieken een burgerlijk huwelijk aan gaan met iemand van hetzelfde geslacht, maar voor degenen die het niet met ons eens zijn (zowel katholieken als anderen) moet het burgerlijk huwelijk voor wie dat wenst mogelijk blijven.
Waarom al die moeite om kerkelijk te trouwen, als je het blijkbaar toch niet echt eens ben met de RKK?
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 21 juli 2007 om 00:39.
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden