Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
De katholieke leer kan moeilijk evolueren. Want indien zij dingen zou afzweren die vroeger wel orthodox waren en nu niet meer, dan geeft de kerk toe dat ze gedurende 2000 jaar fout is geweest. Dat ze, met andere woorden, zo maar wat heeft verteld. En soms vraag ik me af of de kerk niet bezig is dingen los te laten en te verloochenen wat ze altijd aanbeden heeft, want ze heeft 'het voorgeborchte van de hel' afgeschaft en over 'de aflaten' hoor ik ook niet meer zoveel. En dit zijn maar voorbeelden.
|
De katholieke leer kan wel evolueren want doorheen de geschiedenis verkrijgt men steeds nieuwe inzichten. Men mag daarbij ook niet vergeten dat alles wat "de kerk" zegt behoort tot de leer van de kerk. Denk bvb. aan kerkjuridische zaken, theologische speculaties, e.d.
Over 'het voorgeborchte van de hel' en het "afschaffen" ervan is een tijdje geleden nog een discussie gevoerd op dit forum:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=62314
Als u deze discussie toen gevolgd hebt (en ik denk dat dat wel het geval was) dan zou u gelezen hebben dat het voorgeborchte nooit deel uitmaakte van de katholieke leer. Het is een, weliswaar zeer oude, theorie die moest verklaren wat er gebeurde met ongedoopte kinderen. En net zoals dat gebeurt met andere theorieën die niet kloppen, werd de theorie van het voorgeborchte voor ongedoopte kinderen verworpen.
Wat aflaten betreft: Het is niet omdat u er niet veel meer over hoort dat ze niet meer bestaan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
De kerk verbrandt geen homo's meer omdat zij het niet meer voor het zeggen heeft, niet omdat ze haar standpunt over homo's heeft gewijzigd. [...]
|
Wat een onzin. Gelooft u dat werkelijk zelf?