Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C
Zoals hier al meermaals gezegd slaat de referentie naar katholicisme versus protestantisme niet op religie, maar op de cultuur in zijn grote algemeenheid. Historici benutten de termen 'Latijns' en 'Calvinistisch' wel ruimer dan enkel in de context van religies. Ze gebruiken die termen om een ruim cultuurbegrip te definiëren, dat zowel geschiedenis, taal, als maatschappelijke factoren omvat.
Maar ik begrijp dat je dat niet kan weten als je geen geschiedenis of cultuurwetenschappen hebt gestudeerd.
Nogmaals: kijk naar hoe de beroemde socioloog Max Weber religies als metafoor benutte om sociologische en maatschappelijke fenomenen te beschrijven.
|
Ik heb daar genoeg van meegekregen bij mijn studie om te weten dat wat jij hier allemaal aan elkaar lult, grote onzin is. Of om het in jouw 'cultuur' te zeggen: zever in pakskes.
Ieder weldenkend mens snapt trouwens dat het zuiden van Nederland, dat net zo Nederlandstalig en katholiek is als Vlaanderen, niet ineens 'Calvinistisch' van 'cultuur' kan zijn. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.
Citaat:
Dus: onze cultuur is helemaal Latijns-Katholiek van aard, die van Nederlanders is helemaal Angelsaksisch-Protestants. Niks aan te doen. Het verschil is onoverbrugbaar.
Wij hebben veel meer gemeen met de Franse cultuur dan met de Nederlandse.
|
Je kunt jezelf nog tien keer herhalen, daarom is het niet ineens waar. Onzin blijft onzin.