Los bericht bekijken
Oud 22 juli 2007, 20:42   #303
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Een eenvoudige basiskennis van kernenergie en kernreactoren. Als een fysisch proces op een bepaalde manier functioneert, dan mag je al van zeer goede huize komen wil je dat fysisch proces een loer draaien en het anders laten werken. Onze reactoren hebben negatieve temperatuurscoëfficiënten, waardoor ze zichzelf stabiliseren wanneer je proces buiten controle gaat (hetgeen te maken heeft met de moderator die je gebruikt). Dat zijn bijlange geen tikkende atoombommetjes.
Heb ik ergens soms beweerd dat onze reactoren tikkende atoombommen zijn? Ik zeg alleen dat het een kwestie van tijd is vooraleer er op een ongelukkige dag een aantal factoren zullen samenvallen (kwaad opzet, menselijke fout, sleet, vul zelf maar aan) die tot een nieuw ongeluk �* la Tjernobyl zullen leiden. Zelfs het allerbeste beveiligingssyteem is niet full-proof.

Ik moet je er waarschijnlijk niet aan herinneren dat in 2004 werd bekendgemaakt (of beter "gelekt") dat er een paar structurele problemen waren opgemerkt met de beveiliging van de Doelcentrale? Die zijn wel ondertussen verholpen, maar dat wil dus wel zeggen dat geen enkele beveiliging perfect is, ook niet die van moderne centrales. Op de vraag of een centrale zou kunnen weerstaan aan kwaad opzet of oorlog wens je blijkbaar niet reageren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Nee, ik heb gewoon weinig zin met iemand in discussie te gaan die de ander dadelijk "blind vetrouwen" en een gebrek aan objectiviteit verwijt. Dat is simpelweg tijdverlies...
Zwak hoor.