Los bericht bekijken
Oud 29 juli 2007, 20:41   #71
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
... (even terloops : Mohammed was de verkondiger van de leer, maar Mohammed had strikt genomen geen leer van zichzelf. Dus we kunnen moeilijk spreken van 'mohammedanen' zoals u dit doet. De islamieten zijn volgelingen van Allah, niet van Mohammed),
Zij volgen de leer van Mohammed en worden dus mohammedanen genoemd. Het iets anders noemen zou een aanvaarden betekenen dat hun leer, en hun boek, rechtstreeks van een god komen.

Citaat:
Maar terzake, wanneer u zegt dat van zodra de meerderheid van de bevolking onderworpen werd aan de leer van de islam ... dat deze beschaving in mekaar stort. Dat zegt u toch. Welnu, Het khalifaat van Cordoba was islamitisch en hield eeuwen stand.
Juist. So what? De geschiedenis van de mohammedanisering van Spaanse gebieden bestudeerd?

Citaat:
Het Khalifaat van Bagdad kende ook een hoog beschavingspeil. Het was het gouden tijdperk van de islam. Het hield ook lang stand. En het Khalifaat van Bagdad verdween niet wegens de islamitische leer, maar omdat het onder de voet werd gelopen door de Seldjoekse Turken.
Heel juist. Ik zei toch ergens dat het alle mohammedaanse rijken zo vergaan was?

Waarom denk je dat de mohammedaanse rijkjes in Spanje en in Bagdad, om bij jouw voorbeelden te blijven, zo gemakkelijk onder de voet konden gelopen worden?

Hoe komt het dat Napoleon in 1798 zo verwondert was over het feit dat hij zo gemakkelijk een "uitstapje" kon maken in Egypte?

Ik heb hier op dit forum reeds enkele analyses geplaatst. Zoek jij ze op, of ik?