Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich
Ten eerste bestaat sociale stratificatie uit meer dingen dan puur de economische factor. Het bestaan van een proletarische klasse-identiteit is dan ook klinkklare onzin.
|
Het is niet omdat het proletariaat zich niet als dusdanig identificeert, dat het niet bestaat. Het klassebewustzijn is relatief laag - daar hebt u gelijk in - en daar zijn allerlei verklaringen voor. Het betekent niet dat er geen klassetegenstellingen bestaan.
Dat de sociale stratificatie (vandaag) complexer is dan louter de economische factor en dat de grens tussen klassen minder scherp is, is waar maar daarmee niet in tegenspraak.
Citaat:
Ten tweede is het internationale proletariaat zonder vaderland een uitvinding en geen realiteit.
|
Het is een ideologische en propaganistische stellingname. In essentie correct maar vandaag onbruikbaar omwille van de terminologie op zich.
Citaat:
In andere woorden, mensen associëren zich dus wél met een nationale identiteit.
|
Sommige mensen duidelijk wel. Anderen minder of niet. Het is niet omdat er op mijn identiteitskaart staat dat ik Belg ben dat ik me er ook mee identificeer. Het is een correct feit, ik ben Belg, maar meer ook niet.