Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
1) In de communistische landen waren de sociale correcties het grootst.
En armoe was troef. Je uitleg is een beetje erg simpel.
|
Communisme noem ik geen sociale correcties meer hoor. Dat is een heel ander economisch model, gebaseerd op gelijkheid. Dan valt er niets meer sociaal te corrigeren.
Ik heb het over wel of geen sociale correcties binnen een kapitalistisch stelsel. Mijn stelling is dat die sociale correcties ervoor zorgen dat Scandinavië welvarender is dan de VS...
Citaat:
Noteer ook dat sociale correcties beter aanvaard worden binnen een maatschappij waar men zich verbonden voelt.
2) De Amerikaanse samenleving is zeer verscheiden en de sociale scheiding is zeer groot met een beperkt samenlevingsgevoel. Dus een multiculturele samenleving. Daardoor is het een beetje ieder voor zichzelf of elke groep voor zichzelf. Dus minder staatsinmenging. Ik denk dat dit weinig te maken heeft met protestantisme.
|
...en blijkbaar volg je die redenering: minder verbondenheid, dus minder staatsinmenging, dus minder welvaart. Met protestantisme heeft dat inderdaad niets te maken, dat was ook niet mijn opmerking.
Het is wel de vraag of er inderdaad weinig samenlevingsgevoel is in de VS. Het nationalisme in de VS is wel erg groot. Bovendien vraag ik me af of het samenlevingsgevoel ervoor zorgt dat staatsinmenging mogelijk wordt, of dat staatsinmenging ervoor zorgt dat er een samenlevingsgevoel ontstaat. Dat laatste kan het ook zijn natuurlijk.