Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius
Edina, dat is dus waar het schoentje wringt: niemand van de 'tegenstanders van de uitwijzing' schijnt hier oren te hebben naar het argument dat men in België (zoals zowat in elk land op deze aardbol) slechts toegelaten wordt mits :
- een geldig (in tijd beperkt) werk-of toeristenvisum (max. 3 maanden)
- een machtiging tot voorlopig verblijf, afgeleverd vóór de binnenkomst in België
- een aanvraag als kandidaat-vluchteling ('asielaanvraag')
In dit geval heeft de dame in kwestie géén van deze documenten voorgelegd, laat staan een asielaanvraag ingediend.
Moest ze een asielzoeker zijn geweest, die - na een grondig onderzoek - toch zou zijn afgewezen, dan had ze alsnóg een regularisatie-aanvraag kunnen indienen. Heeft ze óók niet gedaan.
Waarom niet ?
Staat zij boven alle wetten ? Moeten we iemand wel toelaten in een land waarvan zij duidelijk de wetten niet wil naleven ?
Iemand die door haar eigen houding aldus niet eens legaal k�*n werken, vermits zij geen werkvergunning heeft aangevraagd ? En dus 'in het zwart werkt' ? En dus een potentiële arbeidsplaats afneemt van iemand die wél de regels heeft gevolgd ? Of hoe zou zij hier 'overleefd' hebben denkt U ?
Er leven op de wereld (cijfers 1998) ongeveer 1,2 miljard mensen die met minder dan 1 dollar per dag moeten rondkomen. Hoe erg dat ook moge zijn, je kan onmogelijk toelaten dat die zich allemaal elders vestigen... Dat zou op langere termijn trouwens enkel tot een geografische probleemverschuiving leiden.
De enige oplossing bestaat er imho in om nog meer werk te maken van ontwikkelingssamenwerking én verlaging van de internationale schuldenlast.
Of zoals men vroeger zei: geef iemand geen vis, maar leer hem vissen...
|
Heb je
deze post gelezen? Want daar zit al een deel van mijn reactie in...
Men moet inderdaad aan de basis werken, dus proberen verhinderen dat mensen naar hier komen. En dat zal alleen kunnen door eens echt werk te maken van de strijd tegen armoede. Maar dat vergt mi een radicale ommezwaai en die zie ik vooralsnog niet gebeuren. Nu is het dweilen met de kraan open... Zoals ik in een andere post al zei: zelfs een fort houdt vluchtelingen niet tegen.
En ja, als ze hier al zo lang zijn, dan vind ik inderdaad dat ze moeten kunnen blijven. En ik vind het hoe dan ook onaanvaardbaar om een kind een maand op te sluiten in een gesloten centrum.