Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina
Heb je deze post gelezen? Want daar zit al een deel van mijn reactie in...
|
Ik heb hem gelezen, maar ben het maar deels met je eens
Citaat:
Men moet inderdaad aan de basis werken, dus proberen verhinderen dat mensen naar hier komen. En dat zal alleen kunnen door eens echt werk te maken van de strijd tegen armoede.
|
We zijn het over iets eens
Citaat:
Maar dat vergt mi een radicale ommezwaai en die zie ik vooralsnog niet gebeuren. Nu is het dweilen met de kraan open... Zoals ik in een andere post al zei: zelfs een fort houdt vluchtelingen niet tegen.
|
Een zeer strikt toegepast beleid doet anders wonderen... Ik heb er mij destijds over verbaasd hoe snel de regelgeving onder vluchtelingen de ronde doet. Geloof het of niet, maar ik kwam vluchtelingen tegen die amper 10 woorden Nederlands kenden, maar 'article noeuf-trois' (nu art. 9 bis Vw.) kenden ze bijna beter dan de gemiddelde advocaat...
En omgekeerd: een feit als dit gaat nóg sneller rond, en zal bijna zeker leiden tot een kleine nieuwe toestroom van 'illegalen'. Die mensen klampen zich aan alles vast, en dit feit is voor hen méér dan een strohalm... Ik zou
bijna durven zeggen dat de media straks verantwoordelijk is voor een lichte verhoging van het aantal illegalen...
Citaat:
En ja, als ze hier al zo lang zijn, dan vind ik inderdaad dat ze moeten kunnen blijven.
|
Ik vind van niet. En hier zullen we het nooit eens over worden.
In het burgerlijk recht bestaat er een principe dat luidt als volgt: 'fraus omnia corrumpit'. Toegepast op deze situatie zou dat betekenen dat je geen rechten kan putten uit een situatie die door fraude (in dit geval het illegaal verblijf) is ontstaan.
Citaat:
En ik vind het hoe dan ook onaanvaardbaar om een kind een maand op te sluiten in een gesloten centrum.
|
Daar heb je wel (deels) gelijk in. Opsluiting van een minderjarige is niet alleen onaanvaardbaar het is tevens een schending van het door België geratificeerde kinderrechtenverdrag. Alleen kan je een gesloten centrum niet helemaal vergelijken met een gevangenis... Maar principieel heb je gelijk.
Het ware dan ook beter geweest om enkel de moeder te plaatsen in 127bis en het kind naar de vader over te brengen... Dit alles in afwachting van een gezamenlijke uitwijzing: vader, moeder en kinderen.