Los bericht bekijken
Oud 4 augustus 2007, 20:08   #61
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Dat zijn wijze woorden, maar anderzijds moet men niet denken dat het lezen van alweer een publicatie plotseling duidelijkheid zal scheppen. In werkelijkheid zijn er nog veel, te veel onbekenden. Voortdurend worden nieuwe gezichtspunten ontdekt. Deze week kreeg dit artikel uit Geophysical Research Letters nogal wat aandacht:

http://www.volny.cz/lumidek/tsonis-grl.pdf

De auteurs beschrijven een intrinsiek mechanisme voor klimaatschommelingen, dat gebaseerd is op de chaotische koppeling (ongeveer zoals bij een reeks starre slingers, onderling verbonden door veren) tussen de grote oscillaties genre NAO. De opwarming sinds de jaren '70 zou het gevolg zijn van het feit, dat de koppeling tussen die oscillaties in een ander regime terechtkwam. Volgens deze onderzoekers kunnen alle klimatologische zwenkingen uit de 20ste eeuw op die manier verklaard worden, en ze voorzien nieuwe zwenkingen voor deze eeuw, die hoofdzakelijk op koeling zullen uitdraaien. Ze laten de mogelijkheid open, doch bevestigen niet, dat op dit mechanisme nog een anthropogenic warming trend is gesuperponeerd. Dit soort nieuwe gezichtspunten openende wetenschappelijke artikels verschijnt om de haverklap, alle geleuter over 'consensus' nonobstant, wat volgens mij mede illustreert dat de klimaatvoorspelkunde gewoon te onrijp is om reeds betrouwbare voorspellingen te kunnen voortbrengen.
Correct. Zulke publicaties geven iedere keer een andere dimensie aan het probleem. En het is ook goed dat je ze opzoekt en leest.

Wat het beste is om eigenlijk voor ogen te houden als je een mening wilt vormen over dit gepolitiseerd onderwerp is dat je veeeeeeel opzoekwerk moet doen. Veel verschillende bronnen raapplegen, en dan gefundeerd in overleg met peers een mening vormen.

Nu, niet iedereen kan even zomaar publicaties opvragen (ik kan dat op men werk en via mijn internetverbinding op mijn appartement, wegens aangesloten op campusnet van de TU Delft) maar het zou wenselijk zijn mocht iedereen dit kunnen : democratisering van kennis ! En weer een poot onder de tafel uit van de macht van de media.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden