Los bericht bekijken
Oud 5 augustus 2007, 17:49   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.358
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
In ons dorpje in Frankrijk hebben we maar twee handels meer, twee wijnhandels, dat zit dus al snor, elke dag wordt ons vers brood en croissants aan de deur afgeleverd, de beenhouwer komt drie keer per week langs en stopt eveneens voor de deur en heb ik samen met mijn franse dorpsgenoten een lucratieve ruilhandel opgezet : ik zorg voor de belgische specialiteitsbieren, pralines en mossels in het seizoen, en in ruil krijg ik de plaatselijke zuivel en de meest diverse verse groenten en fruit uit hun tuin. En het seizoen een deel van de opbrengst van de jacht. meer moet dat niet zijn. Ik vergeet nog, ik betaal de alcohol, zij brengen het fruit mee, en samen stoken we de reglementaire hoeveelheid pousse-café waarmee we de winter doorbrengen.
Dat is heel leuk, maar dat is ongetwijfeld een mooi suikerlaagje op de pil dat het Franse platteland hoe dan ook lijdt aan een bevolkingsvlucht. Met ook de sociale gevolgen van dien. Woon je in Vlaanderen in een dorp dan heb je wel een slager of bakker om de hoek. Je hoeft niet te wachten tot er iemand langs komt. Nu, iedereen zijn meug natuurlijk. Daarom denk ik dat je niet kunt zeggen dat het daar kwalitatief beter is dan bij ons, daar iedereen zijn eigen invulling heeft van "kwalitatief leven". In Vlaanderen wonen vind ik bijvoorbeeld prachtig, omdat het ook heel dicht bij heel wat verschillende buurlanden ligt. Op nauwelijks een half uurtje ben ik in Frankrijk. Nederland, Luxemburg en Duitsland zijn ook niet heel veraf. Het VK is ook gemakkelijk te bereiken. Dat verhoogt voor mij ook de waarde hier te kunnen en mogen wonen.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden