Los bericht bekijken
Oud 5 augustus 2007, 18:08   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
In Frankrijk woon ik op drie kwartier van een internationale luchthaven, ik zie dus het probleem niet. Voor de rest echt in het groen zitten, in een prachtig dorp, op de kam van een heuvel met een zicht over wijngaarden, een zicht dat zich tientallen kilometers uitstrekt zonder op verschrikkelijke verkavelingen, en industrieparken of lintbebouwingen te moeten kijken, dat vind je nog amper in België, laat staan in Vlaanderen.
Mooi uitzicht - nu, ook ik heb hier een schitterend zicht op weiland en bossen - is ongetwijfeld waardevol, maar heus niet het enige. Ik vind de socialiteit heel belangrijk, en acht het waardevol dat een dorp nog echt een dorp is: met dus een slager, bakker, kruidenier of klein warenhuisje, een kroeg, enkele verenigingen, dorpsfanfare, enz. Daarom zou ik nooit voor het Franse platteland willen kiezen, omdat er in heel veel streken een leegloop is en Franse dorpen vaak nog alleen echt tot leven komen in de vakantie wanneer vroegere bewoners vanuit de steden weer naar "la province" komen. In Griekenland stelt men trouwens hetzelfde probleem vast. Daar staan in het noorden van Epiros bijvoorbeeld hele dorpen gewoon leeg tijdens het jaar en komen de mensen er weer wonen in de vakanties. Eigenlijk best wel triestig.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden