Los bericht bekijken
Oud 5 augustus 2007, 19:29   #162
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Hoe zou je dit doen? Wat vind je van het pas opgestarte meerbanenplan? Zou je hierin meer investeren of moeten we een andere weg op?
Je mag me altijd een link geven naar de inhoud van dat meerbanenplan. Ik ben niet echt op de hoogte ervan.

Maar je wil het hebben over die profiteurs natuurlijk. Wel, in Wallonië in de Borinage lopen mensen rond die derdegeneratiedoppers zijn. Hun grootvader werd werkloos, hun vader was heel zijn leven werkloos en de kids zijn nu ook werkloos. Terwijl de omgeving rond Brussel roept om werkkrachten waarbij vele jobs geen dik diploma vereisen. De VW (nu Audi) fabriek in Vorst heeft dankzij de goede oprotpremies nu eerder een probleem van genoeg volk kunnen houden om die Audi wagens er nog van de band gerold te krijgen. Alle middelen zijn dan goed... sommige bedrijven hebben het de staat voorgedaan. Ik heb ooit voor Alcatel gewerkt en die legden gratis bussen in tussen Limburg en Antwerpen om hun personeel aan te voeren. Ideetje? Misschien kan een busdienst ook een opening betekenen voor de zoveelste-generatiedoppers naar werk. Ze gaan er misschien niet content mee zijn, maar ik hoop dat je ook inziet dat hele streken laten steken in werkloosheid niet gezond is, ook al geef je hen een uitkering.

Er is een grote vraag naar handige mensen rond Brussel... Er is een groot overschot aan plantrekkers in Wallonië. Flink overleg tussen de VDAB en de waalse tegenhanger zou soelaas kunnen brengen. En zelfs al zou het land ooit gesplitst worden, dan is er nog geen reden waarom Waalse werknemers niet in Vlaanderen zouden kunnen komen werken of waarom Vlaamse werknemers niet in Brussel zouden kunnen werken. De bedrijven vragen niet meer dan goede mensen, die vragen niet naar je communautaire houding.

Maar er is ook ander profitariaat dat ik evenzeer zou willen zien aangepakt worden naast "the poor sods". Voorbeeldje van een paar jaar terug. Een vrouw die werkt op het bedrijf van een kennis. Haar man is arts of advocaat, ik mag het kwijt zijn. Zijn (redelijk riant) inkomen brengt hij onder in een BVBA, zijn van smaak getuigende maar dure auto ook, hij heeft voor de fiscus dus geen inkomen en amper een bezit... ik mag het kwijt zijn of hij zijn praktijk waarin hij woont ook in de BVBA heeft gestoken. Zijn kiddies studeren met een studiebeurs want papa heeft amper een inkomen voor de fiscus. De mama heeft een paar jaar dwars gelegen op het bedrijf omdat ze ontslag wou krijgen zodat ze nog wat dopgeld kon binnenkrijgen totdat men haar van den dop zou smijten. Het is haar nog gelukt ook. Dat is ook profitariaat.

Ik ben geen jurist dus vraag me niet welke wetten juist moeten worden aangepast, maar dit alles gaat in tegen mijn gevoel van efficiëntie en rechtvaardigheid. Meer controle zowel voor generatie-steuntrekkers als verwende dokters-vrouwtjes lijkt me aan de orde. Laat iedereen zijn steentje bijdragen aan de maatschappij naar best vermogen. Meer moet het niet zijn. Je moet er geen sociaal slagveld van maken. Het uiteindelijke doel voor me is dat pakweg een werkloosheidsvergoeding hoger wordt zodat het leefbaar blijft terwijl je naar een andere job uitkijkt zonder dat het nu al op springen staande budget voor de sociale zekerheid nog groter wordt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 5 augustus 2007 om 19:35.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden