Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Is een antwoord van anarchisten en bepaalde strekkingen binnen het communisme op de beschuldiging van conservatieven en liberalen dat communisme gelijkstaat aan een vastgeroeste bureaucratie en een logge, verstikkende staat. Alleen heb ik het niet erg voor mode-ideologieën die herkenbaar zijn aan een tweeledige naam en uitgevonden zijn door een of andere Amerikaanse internet-dweep, sorry. Aardige ideologie trouwens.
|
Hoewel ik ook wat sceptisch sta tegenover zijn utopie denk ik dat hij een goede vergelijking maakt tussen de staat en bedrijven. Beiden maken gebruik van hiërarchie en autoriteit om de mensen uit te buiten. Is het nog van deze tijd dat een rijk man zich nog rijker kan maken door
slaven te
huren ? Het enige verschil is dat de slaaf nu mag kiezen wie zijn meester is, net zoals in de huidige democratie de mensen mogen kiezen wie baas mag spelen over het volk.
Het doel van bedrijven is om de ongelijke verspreiding van de middelen te vergroten, dus de spast die de mensen ervan overtuigd heeft dat het capitalisme geen ongelijkheid creërt is een goede demagoog. Wat is er zo inherent goed aan het maken van winst ? Dat heeft toch geen enkel maatschappelijk nut ?