Vlees is een zeer belangrijk onderdeel van ons voedsel (eiwitten), en bovendien ethisch verantwoord omdat wij de dieren die we eten kweken via de landbouw. De jacht, daarentegen, is ethisch niet (meer) verantwoord in onze moderne maatschappij omdat het door de moderne wapens, de inperking van de natuur die er zowiezo al is etc. te belastend voor de natuur en totaal overbodig is geworden, tenzij voor het "plezier". Maar dat laatste geval "jagen voor het plezier", is een beetje ziek.
Inheemse volkeren, ook de amazone-indianen etc., hebben altijd al vlees gegeten. 'Vegetarisch' gaan leven zou voor velen de hongerdood betekenen.
Vooral de Inuit leven enkel van vlees, omdat er daar gewoonweg GEEN planten groeien.
Jagers in ons landje kunnen vrij meedogenloos tewerk gaan: als klein kind zag ik een keertje een groep jagers in mijn buurt, in het veld, en ik liep hen achterna om te zien wat ze aan het doen waren, niet beseffende dat dat heel gevaarlijk was... Plots schoot er een konijn weg uit het struikgewas tussen mij en mijn kameraadje aan de ene kant, en de jagers aan de andere kant. Onmiddelijk schoten de jagers erop, in onze richting, en trokken zich niets aan van het feit dat wij daar stonden. Later ben ik beginnen beseffen dat ik toen door het oog van de naald ben gekropen...
De jacht moet worden afgeschaft; tenzij er echt een grote plaag is, of als er exotische diersoorten zijn.
Laatst gewijzigd door Zonlicht : 7 augustus 2007 om 02:19.
|