Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Niemand beweert dat kapitalisme(/liberalisme) ongelijkheid wegwerkt. Het liberalisme streeft ook helemaal geen gelijkheid na tussen alle mensen, mensen dienen slechts gelijke kansen te krijgen. Vanaf het ogenblik dat mensen gelijke kansen hebben, is de nadien ontstane ongelijkheid namelijk verantwoordbaar en aanvaardbaar.
|
Hoe kan je gelijke kansen krijgen door te streven naar zoveel mogelijk ongelijke verdeling van middelen ? Als ik voor jouw een stoel maak, waarom zou ik winst moeten maken op de verkoop ? Ongelijke behandeling van ruilpartners is een raar idee van gelijkheid. Het doel van de ruilhandel is verpreiding van goederen niet de verrijking van de mensen die de productiemiddelen in handen hebben.
Citaat:
Het kapitalisme beweert wel (terecht) dat het economisch de beste keuze is en dat het voor alle mensen meer welvaart creëert.
|
Neen, het kapitalisme creëert meer welvaart voor mensen die al welvaart hebben.
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cuboidz
Wat is er zo inherent goed aan het maken van winst ? Dat heeft toch geen enkel maatschappelijk nut ?
|
Als u mag kiezen tussen de hedendaagse/moderne maatschappij of de maatschappij van 1000jaar of langer geleden, welke kiest u dan?
|
Je ontwijkt mijn vraag door mij te beschuldigen van het ondersteunen van archaïsche ideeën. Wel, proficiat dat je vrijheid en gelijkheid archaïsche ideeën vindt.