Los bericht bekijken
Oud 10 augustus 2007, 11:20   #99
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Als je morgen volmacht krijgt om alles te doen wat je wilt. Welke dingen in de maatschappij, het systeem, de politiek zou jij veranderen?
da's moeilijk ze.

- vernietiging en verbod op alle wapens waarmee vanop afstand mensen kunnen gedood worden. Bommen, granaten, mijnen, vuurwapens,... Als mensen oorlogje willen voeren moeten ze maar op elkaars gezicht slaan.

- Ik heb de fantasie om alle bezittingen op de wereld in een doos te steken, eens goed te schudden, en die dan netjes en eerlijk te verdelen over alle mensen. Wel eerst dat wapenverbod invoeren dan. In het geval dit plan weinig realistisch zou blijken, lijkt het afromen van de lonen van de topmanagers me een prima plan.

- goedkoper maken van aidsremmers. Farmaceutische bedrijven maken winst genoeg op andere medicatie, aidsremmers kunnen gerust zonder winst vervaardigd worden. Patenten op aidsremmers intrekken.

-...

- een andere fantasie is om de hele politiek en alle regelgevingen eens af te breken en democratisch weer op te bouwen. We leven in een wereld van 'pleisterpolitiek': als een regelgeving niet werkt zoeken we een pleisterke dat we bovenop de wonde leggen. Onze regelgeving en de administratie die daarbij te pas komt is één grote janboel van pleisterkes waar niemand nog aan uit geraakt. Ik zou doodgraag eens opnieuw beginnen. De mensenrechten behouden als basisstructuur en van daaruit alles via verkiezingen, referenda en rationaliteit heropbouwen. Op nationale schaal én op wereldschaal.

Dat is natuurlijk niet realistisch. Ik kan hier honderden dingen opnoemen die ik wil veranderen maar eigenlijk kaderen die allemaal in een pleisterpolitiek. Er zal nooit iets ten gronde veranderen als we het niet radicaal omzwieren. Mijn ideaal is een wereld zonder verdrukking, zonder armoede, zonder geweld, waarin economie er is voor de mensen ipv de mensen voor de economie. Zonder een radicale ommezwaai (noem het gerust een revolutie) zal dat nooit lukken.

Ondertussen blijf ik lekker burgerlijk achter mijn spiksplinternieuwe pc zitten, of course