Los bericht bekijken
Oud 10 augustus 2007, 15:33   #12
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
[...] Hij trapt uiteraard een aantal open deuren in, maar het is een feit - en dit mag nog eens in de verf worden gezet - dat het kennisniveau van onze huidige leerlingenpopulatie bedroevend achteruitgaat ten voordele van zogenaamde verworven vaardigheden.
Uit welke studie blijkt dat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
[...] In het huidige onderwijssysteem worden leraars ook niet gestimuleerd deze kennis bij te schaven of te verbeteren. Sterker zelfs: wanneer je bijvoorbeeld als niet-taalleerkracht DT-fouten verbetert en quoteert, wordt je vaak door je directie op het matje geroepen. [...]
Uiteraard mogen DT-fouten niet gequoteerd worden door niet-taalleerkrachten. Het spreekt voor zich dat als men wil toetsen of een kind bvb. de geschiedenis van ons land kent, men geen punten aftrekt voor schrijf- en spelfouten. Als men dat wel doet, zijn de resulaten van die toets niet valide.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Vakoverschrijdend werken, zei u: dream on. Het is de scholen tegenwoordig vooral te doen om de leerlingen te behagen (en vaak hun ouders), een goede basiskennis erin drillen past echter niet meer in dat plaatje, want dan zouden de leerlingen zich eens moeten inspannen. Ik zeg niet dat we terug moeten evolueren naar een systeem zoals vijftig jaar geleden, waarbij leerlingen klakkeloos kennis van de leerkracht moesten overnemen en nederig moesten buigen voor de leraar, maar het is volgens mij wel een feit dat we nu het kind met het badwater aan het weggooien zijn. Elementaire basiskennis lijkt niet meer (althans in het secundair onderwijs) niet meer aan de orde te zijn, vele pedagoochelaars bestempelen het als nutteloos en contraproductief.
Ik sta in het onderwijs en ik weet dat wat u hierboven schrijft, niet waar is. Het overbrengen van kennis blijft een belangrijk aspect van het onderwijs.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Wat is er dan in de plaats gekomen? Een goede vraag, met een voor vele 'onderwijsverbeteraars' duidelijk antwoord: vaardigheidstraining. Het ideaal van de 'leerkracht als coach' wordt steeds vaker luidkeels van de daken geroepen. Een leraar die belerend zijn leerlingen het één en het ander (gezamenlijk) uitlegt, is uit den boze, de leerlingen moeten zelf via nieuwe verworven vaardigheden op 'ontdekkingstocht' gaan. Vele pedagogen, directies en nieuwsgezinde beleidsmensen vinden aangeboden of passief aangeleerde kennis immers overbodig, de leraar moet niet meer doen dan een kader aan te bieden waarbinnen de leerlingen tot kennisverwerving kunnen komen.
U gooit hier aan aantal zaken op een hoopje.

Klassikaal lesgeven is zeker niet uit den boze, men pleit wel voor meer gevarieerde en gedifferentieerde werkvormen.

Kinderen die zelf tot oplossingsstrategieën kunnen komen, behalen betere resultaten dan kinderen die dat niet kunnen. Dat neemt echter niet weg dat ook die kinderen een "standaard" krijgen aangeboden. Het is dus zeker niet zo dat kinderen vrij op 'ontdekkingstocht' gaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
In theorie misschien allemaal goed en wel, maar in de praktijk werkt het langs geen kanten. Ik heb deze praktijk regelematig mogen ondervinden, met ASO-leerlingen van 16 jaar die geen regel zonder DT-fout kunnen neerschrijven, de tafels van 10 blijkbaar niet meer beheersen en Portugal op een blinde kaart op de plaats van Namibië aanduiden. Zelfs deze basisschoolvaardigheden lijken jongeren niet meer te beheersen. Wanneer men hierover opmerkingen maakt of kritische uitlatingen over doet als leraar, loop je nog 'het gevaar' dat dit niet door de directie in dank wordt afgenomen, want je moet de leerlingen toch niet op 'nuttloze kennisfeitjes' beoordelen en het behoort niet tot je vakgebied.
20 jaar geleden waren er ook 16-jarigen die niet zonder DT-fouten konden schrijven, die Portugal niet op een blinde kaart konden aanduiden, die niet wisten dat de Slag van Waterloo in 1815 plaatsvond, e.d.

Dat men kinderen niet moet beoordelen op zaken die niet tot het eigen vakgebied behoren, is niet meer dan normaal. Tijdens de les fysica moet men niet nagaan of een kind bvb. weet wat de hoofdstad van Spanje is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Naar mijn mening is de discussie tussen 'ofwel meer kennis ofwel meer vaardigheden' in het onderwijs een overbodige discussie. Beiden vallen immers niet van elkaar los te koppelen en ze hebben elkaar nodig. Uit het opiniestuk van vandaag blijkt ook dat jongeren met een betere kennisverwerving vrijwel automatisch ook beter nieuwe vaardigheden tot uiting kunnen laten komen. Ik stel daarom voor terug meer aandacht te schenken aan meer traditionele onderwijsvormen zoals het (gezamenlijk) verwerven en aanleren van kennis, zonder evenwel de door mij gewaardeeerde kritische zin van de leerlingen te onderdrukken. Pas nadien kunnen de toegepaste vaardigheden aan bod komen, na eerst een degelijke en gefundeerde kennisbasis te hebben bekomen. Het hoofdaccent leggen op de ontwikkeling van vaardigheden zonder bepaalde kennisverwerving (zoals nu nde trieste onderwijstendens is) is absurd en belachelijk. Je kan toch ook geen goede loodgieter zijn als je alle mogelijke kennis daaromtrent hebt aangeleerd, maar geen buizen ter beschikking hebt om deze vaardigheden toe te passen. Dit anekdotisch voorbeeld toont aan hoe absurd de huidge evolutie in het onderwijslandschap is.

In plaats van leerkrachten eindeloos te laten omscholen, met nieuwe pedagogische visies af te komen en de (uitbreidende) rechten van de leerlingen (en hun ouders) te laten gelden, zouden de pedagoochelaars, beleidsmensen en (sommige directies) beter eerst eens een cursus volgen om van hun wereldvreemdheid af te geraken. Dan komen we al veel verder en komen deze lieden misschien tot het besef dat het gebrek aan elementaire kennis onder de kinderen / jongeren stilaan onleefbaar wordt. Het onderwijs in België behoort of behoorde tot het meest kwalitatieve van Europa of zelfs de wereld. Als het zo verder gaat zal dit echter niet lang meer duren ...
Uit het bovenstaande blijkt dat u wel een heel verkeerd beeld hebt van het Vlaamse onderwijslandschap.
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden