Los bericht bekijken
Oud 13 augustus 2007, 12:42   #28
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Waarom? Moet het Vk ontstolen Ierse gebieden teruggeven, moet de VS ontstolen Mexicaanse gebieden teruggeven, moeten Rusland/Polen ontstolen Duitse gebieden teruggeven, Moet Rusland ontstolen Poolse gebieden teruggeven, enz, enz. Geeft u eens 1 goede reden waarom we de geschiedenis moeten terugdraaien en gebieden die nu compleet Turks zijn terug moeten geven aan de Grieken?
Een zéér goede opmerking, Brandaan. En dat meen ik. Het wordt wat moeilijk hé. Ik zou natuurlijk kunnen stellen dat de Mexicanen intussen reeds een groot deel van de VS hebben ingepalmd, wat dan nog correct is ook. Met Polen zou ik een probleem hebben. Maar ik hoop van uw argumentatie nog eens te kunnen gebruiken als er een discussie over Israël woedt.

Citaat:
uhh, er zitten al honderden jaren Turken op Cyprus, waarom zouden deze nu moeten worden "verdreven"?
Als ik het goed voorheb stuurden de Ottomanen de eerste Turkse kolonisten naar dat eiland in de 16de eeuw. Maar de laatste golf kwam pas in 1974. Het zal moeilijk zijn van een onderscheid te maken. Gezien de Turken in de 20ste eeuw reeds een paar miljoen Griekse christenen uit "hun" grondgebied verdreven hebben, kunnen zij nu wel een paar honderd kolonialen uit Cyprus weghalen?

Citaat:
Deze eisen zijn al iets gematigder, maar persoonlijk heb ik het niet zo op collectieve herstelbetalingen. Dan krijg je van de excessen als de Duitse herstelbetalingen aan Israël of de compensaties voor nakomelingen van Slaven zoals nu in de VS.
Eigenlijk ben ik té gematigd. Ik stel zelfs nog niet voor dat Smyrna wordt teruggegeven.