Los bericht bekijken
Oud 13 augustus 2007, 22:00   #1
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard Wie wil er eigenlijk België splitsen / Qui veut divorcer?

Een zoals immer ijzersterk en aan het denkend zetten artikel van Matthias Storme.

http://vlaamseconservatieven.blogspo...-divorcer.html

Ik kan weinig argumenten tegen zijn redenering inbrengen, maar 1 ding zou ik wel speciaal willen belichten omdat ik er zelf niet had bij stilgestaan, maar het wel héél veel verklaart.

Nl. Dat een vlaming die het over België heeft en een waal die het over Belgique heeft eigenlijk aan twee heel verschillende zaken denken.

De vlaming denkt bij België aan iets gaande van 'de gehate francofone onderdrukkersstaat' tot 'het multi-linguale moederland'.

De Waal denkt echter aan iets als 'Het franstalige moederland met ook nog wat nederlandstaligen', slechts een uiterst kleine minderheid zal daarbij denken aan 'het multi-linguale moederland'. En nog veel minder denken daarbij aan 'het land met een meerderheid aan Nederlandstaligen'.

Op het eerste zicht absurd gezien de numerieke verhoudingen, maar als je de historische context bekijkt een uiterst logische redenering.

En het verklaart verschrikkelijk veel imo...

- het maakt de uiterst zwakke tweetaligheid aan waalse kant verklaarbaarder. Een amerikaan zal ook niet rap spaans beginnen leren, ook al woont hij in Miami.

- de manifeste onwil om een goede samenwerking uit te bouwen. Voor hen is de vlaamse drang naar meer zelfstandigheid zoiets als het 'economisch kroonjuweel' van Belgique dat zich los wil rukken. Die opstandige 'provincie'.

- het quasi ontbreken van enige independistische reflex bij de Walen. Ze kunnen net zo goed onder de naam 'Belgique' voortgaan als onder de naam 'Wallonië'. Voor hen is - itt voor de vlamingen - de inhoud van beide begrippen immers niet zo verschillend.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden