Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans
Het is juist omdat de Vlaamse partijen niet heftig intellectueel strijden tegen het VB, maar hen doodzwijgen dat veel Brusselaars en Walen menen te zien dat er een affiniteit bestaat tussen de democratische Vlaamse partijen en de fascisten. Dat beeld leeft in Wallonie, en onder bijna alle franssprekenden (degenen die Vlaams spreken en het nieuws bekijken zullen overigens ook niet direct merken dat er tegen het VB wordt geaggeerd in de verkiezingsstrijd.). Hieraan hebben we een groot wantrouwen te danken en is een staatshervorming met hun sympathie uitgesloten
|
Mij lijkt het eerder een argument voor de franstalige politici om dan nog sneller een radikale en vergaande staatshervorming door te voeren om in de toekomst zo weinig mogelijk te maken te moeten hebben met die "fascistische vlamingen", nee?
In ieder geval is het maatschappelijk veel relevanter om op het terrein oplossingen te zoeken voor de sociale en economische problemen van deze tijd dan ons te verliezen in pamflettaire tirades tegen het VB. In Gent onder burgemeester Beeke (sp.a) lijkt mij dat de formule die gebruikt werd en nu ook in Antwerpen onder Jansens (sp.a) lijkt het mij die richting uit te gaan. De positieve resultaten zijn er. Ik zie echt niet wat we er bijvoorbeeld zouden aan winnen wanneer de VRT tot een anti-VB propagandazender zou verworden of wanneer onze Vlaamse politici te pas en te onpas op tv, radio of in de krant voortdurend anti-VB tirades zouden gaan houden. De kans dat het VB aan de macht komt in Vlaanderen of in een grote Vlaamse stad is op dit ogenblik onbestaande. Maar hetzelfde kan niet gezegd worden wat populistisch of extreem-rechts betreft in verschillende andere Europese regio's of landen waar ze wel in de macht delen. Dat doet mij besluiten dat onze Vlaamse politici het toch niet zo slecht aanpakken.

WWW.DELEEUWENDEHAAN.BE : twee en meertalig discussie en uitwisselingsplatform voor Waalse republikeinen, Vlaamse autonomisten, Franstalige rattachisten en Brusselse en Duitstalige regionalisten van diverse horizonten en gezindten