Inzake die 'grote terughoudendheid' bij de banken om leningen te verstrekken, ik krijg haast wekelijks folders van allerlei banken om me leningen aan te smeren.
Ik zie dus totaal geen terughoudendheid, welintegendeel, dus zouden ze van doelmatige pogingen tot aansmeren overgaan tot weigeren van leningen, wat neerkomt op een deurverkoper die u eerst wekelijks lastigvalt met zaken die je niet wilt om dan plotsklaps te weigeren u ze te verkopen.
Dit is dan nogal eigenaardige terminologie.
Waarom proberen banken zo hardnekkig om mensen leningen aan te smeren?
Je probeert toch maar iets te verkopen waarom je winst maakt?
- Neem iemand die geld spaart in een sok.
Welk verlies doet hij: de rente. Momenteel verliest hij dus elk jaar 1,75% van de koopkracht van zijn spaargeld.
- Neem iemand die geld spaart via een bank.
Welk verlies doet hij: het verschil tussen (inflatie+roerende voorheffing op rente vanaf een bepaald bedrag) en rente.
- Neem iemand die geld spaart via een belegging.
Wanneer maakt hij winst: als hij meer op de hoogte is en vlugger reageert dan de meeste andere mensen. Daar de banken zelf uiteraard het best op de hoogte zijn zitten ze daar vrij veilig, en zelfs al worden ze verrast, dan kunnen ze hun verliezen toch gemakkelijk compenseren door simpelweg hun klanten meer aan te rekenen of hen een lagere rente te geven. De grote verliezer is dus doorgaans Jan Modaal zonder adviesbureau.
Het artikel heeft het over een 'interbankenrente'. Die veel hoger is dan de gemiddelde rente die de banken zelf aan hun Jan Modale klanten geeft. De Europese centrale bank leent uit aan een lager 'tarief' rente.
Aan wie leent de EU bank? Enkel aan banken ("interbanken"rente)?
De EU zit hier dan eigenlijk de banken te helpen.
Je weet wel, die organisaties die jaar na jaar recordwinsten boeken, puur gebaseerd op het nemen van financiele risico's en uitbuiting van toestanden gecreëerd door de regimes.
Jan Modaal, die de koopkracht van zijn spaargeld jaar na jaar ziet afnemen, terwijl de prestatie die hij heeft geleverd om het te verdienen uiteraard niet afneemt, wordt zo gedreven tot het nemen van risico's, vaak zelfs nog "geholpen" door bankfiliaalhouders die schaamteloos aan zijn oren zagen en zeggen dat hij stom is om niet te beleggen.
Jan Modaal is niet alleen. De zeepbel groeit. De zeepbel wordt zo groot dat iedereen nerveus wordt, met absurde koersschommelingen tot gevolg.
En als de zeepbel uiteindelijk klapt, verkopen de best-geïnformeerden (herinner de banken en de niet-Jan Modalen die een adviesbureau tot hun beschikking hebben) eerst,...... en de massa Jan Modalen het laatst.
En alweer een rondje bevolking uitpersen passeerde de revue.
Ik heb een vraagje:
Waarom bestaan inflatie en rente?
Kan het niet zo zijn dat als je op moment X 1000 € spaart, je op moment X+10 jaar nog hetzelfde kan kopen als op moment X?
Immers, je prestatie om die 1000 € te verdienen bleef toch gelijk?
Neem nu pensioensparen.
Het (huidig) regime beloont dat met fiscale aftrek.
Maar... als je zèlf spaart, dan wordt je wegens bovenstaande juist net gestraft.
Waar is de logica? Welke bedoeling heeft dit verschil?
|