15 augustus 2007, 21:41
|
|
Europees Commissaris
|
Voil�*, ik ben eens terug.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide
[color=black] Ik ben echt wel de verkeerde persoon om zoiets aan te vragen: ik heb tijdens m’n studies op een goede dag gezworen niets maar dan ook niets met pedagogiek te maken te hebben M.a.w., ik zal nooit deel uitmaken van een denkgroep “onderwijs” binnen de V-SB of iets dergelijks. Zelf ben ik nogal geneigd om zoveel mogelijk te streven naar een systeem dat iedereen dezelfde scholing krijgt/kan krijgen, en ben dus enigszins een “fan” van het openbare scholensysteem (i.t.t. de vrije). Meer dan gevoelsmatig gaat dit niet. Ook ben ik geen fan van segregatie om godsdienstige redenen, of die nu katholiek dan wel islamitisch zijn. In ieder geval zullen islamitische scholen, net als katholieke scholen, op z’n minst steeds streng gecontroleerd worden opdat hun niveau en pedagogisch project niet al te veel zou afwijken van het openbare netwerk.
Idem voor de vraag van de taalachterstand bij allochtone scholieren. Als niet-pedagoog kan ik slechts gissen naar een antwoord. Ideaal lijkt mij dat concentratiescholen vermeden worden en het taalniveau op een gelijk niveau worden gehouden (d.i. niet naar beneden gebracht); hoe dit zelf bereikt kan worden, daar ben ik nog lang niet uit. Extra lesuren kan een optie zijn, maar dan sluit je die kinderen natuurlijk weer voor enkele uren op in klassen waar geen moedertaalsprekers zijn. Ook moet er worden gestreefd naar goede taalkennis bij de ouders.
Jep.
Dat is nogal cru gesteld. Het huidige Europees project lijkt mij te falen: het verworden tot een louter instrument tot deregulering van kapitaalsstromen. Het lijkt mij op dit ogenblik niet ongezond om de nationale soevereiniteit t.o.v. instituties als de EU en de Wereldbank te verstevigen, en vanop die basis een alternatief internationaal project op te bouwen – waarbij de “infrastructuur” van het huidige Europa misschien kan helpen. Om het sloganesk te stellen: ik ben voor Europa, maar wel voor een ander Europa.
|
« Willen geven » is nogal scherp gesteld. Misschien had ik beter gezegd dat ik (en nu spreek ik nog steeds uit eigen naam) bereid ben dit te gunnen in ruil van de erkenning van de Rand en Brussel als deel van Vlaanderen door de (belangrijke partijen van de) Franstaligen en het staken van ieder irridentisme. Wanneer die uitgestoken hand niet aanvaard wordt… tja, dan vervalt de deal natuurlijk.
Ik neig ertoe dit te beperken tot moedertaalsprekers. Dus: Fransen wel, maar bvb. Afrikanen voor wie het een tweede taal is niet, of slechts zeer tijdelijk.
Ik realiseer me dat het in se niet nodig is, maar een referendum lijkt mij wenselijk, aangezien ik het volk erken als basis van politieke legitimiteit. In tegenstelling tot bepaalde politieke strekkingen die vrezen voor « misbruik » van referenda (zie de affaire rond de Europese grondwet), beschouw ik mijn medemens niet als onoverkomelijk dom.[/quote]
|
|
|