Los bericht bekijken
Oud 17 augustus 2007, 02:30   #2
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door timbo Bekijk bericht
Beste mensen,

Mijn naam is Tim, geboren Nederlander, maar vooral Brabander en Tilburger.
Grenzen tussen landen zijn altijd moeilijk, er is ergens een streep getrokken,
ergens om gevochten of er is iets uitgewisseld bij onderhandelingen, maar dat wil niet zeggen dat taal of cultuur banden ook bij die feitelijk fictief getrokken grens ophouden. Zo ook de situatie tussen Vlaanderen en Nederland.Ik heb mensen op dit forum wel eens horen verkondigen dat Nederland en Vlaanderen samengevoegd zouden moeten worden, anderen vonden dat geen goed idee want den Ollander kon geen fatsoenlijk bier drinken, had een grote bek en we waren allen ten slotte protestant, en dat kon natuurlijk niet samengaan met de katholieke Vlamingen. Ik kom zelf uit Tilburg, Noord-Brabant, dat is 13 km van de belgische grens. Ik ben katholiek, de meeste christelijke Nederlanders zijn dat trouwens, zeker in het zuiden (Brabant en Limburg), en ik praat met een Brabantse tongval. Als Brabander, sta ik voor mijn gevoel dus dichter bij Vlaanderen dan menig vlaming zou denken, dat is ook logisch want in vroegere tijden was er het Hertogdom Brabant met steden als Brusssel, Tilburg, Antwerpen, Breda en Den Bosch. Onze cultuur historische banden, en onze taal verwantschap gaat dus verder dan je denkt, dat geld voor heel Nederland/Holland, maar zeker voor de zuidelijke provincies van Nederland. Qua taal en cultuur voel ik mij als Brabander dus meer thuis bij Nederlands Limburg en geheel Vlaanderen dan bij de Randstad. In Brabant drinken wij doorgaands dus ook geen Heineken, maar Jupiler of Dommelsch ,ik ben ook een echte fan van de bekende Belgische trappisten en abdij bieren, ik ben natuurlijk ook wel trots dat Neerlands enige officieele trapisten bier, La Trappe, uit een dorpje bij Tilburg komt genaamd, Berkel-Enschot. Ik kom in ieder geval ontzettend graag in Turnhout en Antwerpen en ook de rest van Vlaanderen en voel me daar ontzettend thuis en welkom, al denken Vlaming heel soms dat ik een hollander ben. Hollanders komen uit Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Prima lui trouwens, economisch zijn alle Nederlanders er in meer of mindere mate van de Randstad afhankelijk. Maar ik ben een Nederlander, geen hollander.Qua cultuur en taal zijn ze anders dan zuid Nederlanders of Vlamingen. Dat moeten we natuurlijk ook niet overdrijven, tenslotte wonen we allemaal zo dicht bij elkaar en spreken we dezelfde taal en ook in de randstad kom ik graag, al is het daar veel te druk, drinken ze daar helaas Heineken en heerst er een hardere mentaliteit.
Nederland en Vlaanderen samen lijkt me dus best leuk, ik weet natuurlijk niet of 't werkt. Misschien dat ooit door de global warming onze dijken het begeven, dan zijn de Randstad onze polders en delen van de Noordelijke provincies en Zeeland weg, dan is het makkelijker. De Vlaming heeft dan niets te vrezen, alleen Nederlands Brabant en Nederlands Limburg zijn dan nog over, da's te klein voor een eigen staat, dan kunnen we Brabant en Limburg gewoon bij Vlaanderen voegen, dat land noemen we dan Vlaanderen. Walonie kunnen we dan aan de Fransen geven. Dat is de oplossing, de Nederlanse Brabanders en Limburgers herenigt met hun Vlaamse broeders.

Houdoe, Tim.
Monarchie of republiek?