Los bericht bekijken
Oud 17 augustus 2007, 12:53   #41
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
De echte establismentszuilen (sociale partners, ziekenkassen, ministeries, grootkapitaal, media) zijn, vrees ik, onaangetast.
De democratie is kreupel (CS)
Vele Vlaming murwgeslagen door generatielange unitaire blindheid.

Zucht...ik hoop, beef en bid....
Ik denk dat zelfs het grootkapitaal niet meer 100% als steunzuil fungeert. Veel van de grote bedrijven en banken zijn niet meer in Belgische handen of toch niet meer exclusief. En de Vlaamse KMO-bazen lijken gewonnen voor een splitsing. Verder heeft de euro het financieel risico van een scheiding aanzienlijk verzwakt.

Voor de rest volg ik jouw analyse. De vakbonden, de media, de federale overheidsdiensten edm blijven zich inspannen om de boel aan elkaar te houden. Die laatste bindmiddels zijn volgens mij echter hoogstens genoeg om het land tot in 2009 te laten overleven.

België zal de huidige crisis misschien overleven maar de volgende zeker niet. Ik geloof geen ogenblik dat onze Vlaamse onderhandelaars principevast zijn, maar zij hebben misschien begrepen dat een onVlaamse houding in de huidige context genadeloos afgestraft zal worden in de stembus, zodat het een keuze wordt tussen 2 luttele jaartjes macht gevolgd door hara kiri in 2009 OF nu het been stijf houden, waarna er slechts twee mogelijkheden zijn :

1) De Walen binden in en het kartel en de VLD kunnen in 2009 naar de Vlaamse kiezer stappen met een resem nieuwe bevoegdheden
2) De Walen binden niet in; het land klapt in elkaar waarna de VLD en het kartel zich als de grootste Vlaamse helden ooit kunnen profileren.

Wat mij hoop geeft is dat ik geen voordeel kan zien voor een cynische, onvlaamse houding. Vroeger konden de Vlaamse politici hun principes verloochenen in de hoop dat dat na 4 jaar goed beleid vergeten en vergeven ging worden. Nu is er echter maar 2 jaar de tijd en als de franstaligen "non" blijven zeggen is het nu al zeker dat er van goed beleid in die 2 jaar geen spraken kan zijn.

Aan de andere kant moet men het cynisme van beroepspolitici niet onderschatten. Ik ben er dus niet 100% gerust in . Het is 50/50.
Kaal is offline