Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door waarnemer
1) Wat moest dat dan weer aantonen?
Het probleem met het hoge aantal ambtenaren kan zowel liggen
- aan slecht bestuur omdat communautaire spanningen de energie opslorpten en er compromissen gesloten zijn die geld kosten om de vrede te bewaren
- als aan de staatshervorming zelf waardoor bv. Wallonië de bevoegdheid heeft om ambtenaren te benoemen en omdat de staatsstructuur door opsplitsing en spitsvondigheden complexer wordt. (Maar daar had ik het elders over)
2) Maar als de staatsschuld tijdens een periode met communautaire spanningen duidelijk sneller oploopt dan in de buurlanden wijst dit volgens mij op problemen met slecht bestuur.
3) Om het vermeld onevenwicht te verklaren moeten we eerst degelijke getallen hebben. Je zou bv. moeten zeggen tov wat dat percentage berekend is. (Bv. de hogere werkloosheid in Wallonië mag de cijfers niet vervormen.)
4) Dit is een laat antwoord, maar we hebben tijd, tijd om nu weer te zien wat de gevolgen zijn als communautaire spanningen een normaal beleid in de weg staan.
5) Vreemd. Ik dacht dat de Vlaamse welvaart het niet slecht deed. Zouden we dan zo uitzonderlijk zijn dat we het zoveel beter zouden doen moesten die stomme walen er toch niet zijn. Of zou het weer zo simpel niet zijn?
|
1) Dat toont gewoon aan dat men in Wallonië niet efficiënt werkt
Eenvoudig gesteld dat men 3 postmannen aanstelt waar er maar 2 nodig zijn.
Communautaire spanningen en 'complexere staatsstuctuur' dat geldt ok voor vlaanderen en leidt daar niet tot meer overheidspersoneel.
2) communautaire spanningen zijn er altijd, reeds 100 jaar.
3)We hebben degelijke getallen. Aantal werklozen heeft niets te zien met het 'aantal nodige postmannen'
4) Zet de wereld niet op zijn kop;
de Vlamingen eisen dat de twee werelden Vl & W een eigen bestuur krijgen, wat nu ontbreekt.
Jouw zgn
'normaal bestuur' verhindert goed bestuur
5) Bedoel je dat een rijke niet kan bestolen worden?
Ik denk inderdaad moesten we die 12 miljard niet doorschuiven aan Wallonië, we dat geld veel beter zouden kunnen gebruiken. bv om wachtlijsten in de ziekenzorg te vermijden, of om economische vluchtelingen te helpen in eigen land.
Mogelijk wordt Wallonië er dan ook beter van, als ze verplicht worden de handen uit de mouwen te steken, en een beetje fierheid herwinnen door te leven van eigen werk en niet op kosten van de buurman.