19 augustus 2007, 23:44
|
|
Schepen
|
Vlamingen moeten volhouden of N-VA doet niet meer mee. (De Wever)
Citaat:
We mogen vooral onze staart niet intrekken (19/08/07 - Het Nieuwsblad op Zondag)
"Wat de Vlamingen nu vooral niet mogen doen, is hun staart intrekken. Want dan doet de N-VA niet meer mee." In Het Nieuwsblad op Zondag noemt N-VA-voorzitter Bart De Wever de crisis tussen de Vlaamse en Franstalige onderhandelaars "zeer diep". "De Walen hebben een fatale dynamiek in gang gezet. Mij niet gelaten, ik ben er klaar voor."
De manier waarop de twee gemeenschappen nu tegenover mekaar staan, is op zijn zachtst gesteld zéér scherp. Als je het mij vraagt: ik zie niet meteen een opening die ons echt vooruit kan helpen. Het is hard tegen onzacht. De Franstaligen zijn op geen enkel moment bereid geweest om écht te onderhandelen. Zelfs niet toen de Vlamingen een zeer redelijk menu op tafel hebben gelegd.
Met hun hallucinante tegenvoorstellen op onze Vlaamse lijst hebben ze hoog spel gespeeld. Terwijl de Vlamingen een redelijk programma hebben voorgelegd, hebben de Franstaligen ons bedrogen. Het lijkt me vrij duidelijk dat ze gemikt hebben op deze situatie, waarbij iedereen met de rug tegen de muur staat. Ze hebben gedacht: we maken de zaak onmogelijk en dan zal het communautaire spook wel vanzelf verdwijnen. Zéker Joëlle Milquet. Helaas, de crisis zit diep, zeer diep.
Dat allemaal dankzij 'madame non' Joëlle Milquet (CDH)?
Dat het allemaal de fout van Milquet is, is misschien iets te veel gezegd. Ik ben een historicus en zo evalueer ik ook de jongste verwikkelingen. De situatie die er nu is, is helemaal niet nieuw, hé. De communautaire resoluties van het Vlaams parlement zijn al tien jaar oud en botsten al tien jaar lang op een Franstalig veto. Hoe langer dat aansleept, hoe moeilijker het wordt. Iedereen die in Hertoginnedal aan de onderhandelingstafel zit, moet simpelweg hetzelfde vaststellen: dit is niet één land, het zijn er twee. En ik ben zeker niet de enige die dat zegt.
Staan we voor een historisch keerpunt?
Zoiets kunnen we natuurlijk alleen maar achteraf zeggen, maar de Franstaligen hebben wel een fatale dynamiek in gang gezet. Mij niet gelaten, ik ben er klaar voor. Maar ik geloof in evolutie, niet in revolutie. Nu ja, als ze non blijven zeggen, begin ik me toch vragen te stellen.
Blijkbaar begrijpen Vlamingen en Walen mekaar gewoon niet. Onze redelijke eisen noemen zij al separatistisch. En nog altijd rekenen ze erop dat de Vlamingen hun staart zullen intrekken wanneer ze over het einde van België spreken. Wel, als zou blijken dat de Vlamingen effectief op hun stappen terugkomen, dan doet de N-VA niet meer mee. Dan zal het snel voorbij zijn.
Zit die kans erin, dat de Vlamingen bezwijken?
De Walen hebben de hele tijd een spel gespeeld en inderdaad, in het verleden zijn de Vlamingen wel vaker in die valkuilen van de Franstaligen getrapt. Maar eerlijk, op dit moment ben ik alleen vol goede hoop. Ik zie geen barsten in het Vlaamse front. De Vlamingen zeggen nu: nee, wij geven niet toe. De nv België levert ons sowieso niet buitengewoon veel voordelen op. De Franstaligen zijn dat blijkbaar vergeten. En intussen spelen ze een gevaarlijk spel met hun keiharde opstelling.
Niet vergeten, zo is Tsjecho-Slovakije ook uit elkaar gevallen. Laat het mij zo zeggen: als de Vlaamse partijen aan de onderhandelingstafel nu op hun strepen blijven staan, hebben we een historisch keerpunt bereikt.
Net nu is het stil als nooit tevoren in de hoek van het Vlaams Belang. Voorzitter Vanhecke liet wel al weten dat de scheiding van België maar al moet voorbereid worden.
Dan zouden ze zich bij het Vlaams Belang beter afvragen waarom zij absoluut niet tot die situatie hebben bijgedragen. Ze hebben altijd gezegd dat ze zelfs zouden weigeren om aan de federale onderhandelingstafel te gaan zitten. Wel, het is net door te onderhandelen dat de contradictie tussen de gemeenschappen helemaal boven water komt. Maar hoe dan ook, met een staatshervorming is volgens mij het einde van België nog niet dadelijk aan de orde. België moet langzaam oplossen zoals een bruistablet. Zoiets heeft tijd nodig.... Bart De Wever, voorzitter N-VA
|
Bron: Nieuwsblad zondag ( http://www.n-va.be/programma/nieuws/...il.asp?ID=1001)
|
|
|