Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian
Helaas voor jou dat elke ideologie mensen doodt, ook het geloof in de vrije markt. Ik zie dan ook niet vanuit welke beargumentering jij jezelf het recht opeist om C2C vanuit de hoge morele toren te veroordelen. Of moeten we allemaal lichtgelovig aannemen dat jouw model wel zonder het nodige schouderwerk tot stand komt, omdat iedereen zich een plaats kan verwerven in de perfecte werking van de kapitalistische economie?
|
De 'helaasheid der dingen' is aan mij niet besteed, Praetorian.
Ik verzet me tegen het soort cynisme dat je hier tentoon spreidt; niet élke ideologie impliceert moord en doodslag. Meer nog, de dag dat je ophoudt te geloven dat het ook anders kan (zelfs moet...) is de dag dat je in net dezelfde krokodillenpoel ligt te kronkelen als al die losers die in de lijstjes hierboven worden opgesomd. Ideologie houdt voor mij nog altijd 'idealisme' in. De jaren hebben me m'n naïviteit ontnomen en ik moet me ook steeds meer verzetten tegen dat loodzware cynisme dat ervoor in de plaats komt. Maar het moet, omdat we anders niet beter verdienen dan door de zoveelste brabbelaar / onruststoker betutteld en gedicteerd te worden.
Wat mij verontwaardigt is niks minder als wat elk mens zou moeten verontwaardigen. Met het leven (en het recht daarop) speel je geen spelletjes lagere wiskunde. Wie is de grootste smeerlap? Diegene met de meeste doden op z'n geweten? Of diegene die in naam van z'n ideologie z'n hand niet omdraait voor ook maar één dode of (zwaar-)gewonde. Een moordenaar blijft een moordenaar, in wiens naam hij z'n daden ook pleegt. In die zin kan ik geen enkel respect opbrengen voor de Maos, de Stalins, de Lenins, de Hitlers, etc... van deze wereld. Temeer omd�*t ze dat moorden en die geweldpleging zagen als een onafwendbaar ingrediënt van hun ideologie. En d�*�*r ligt meteen ook het verschil met de gedachte dat mensen zo nu en dan wel eens geweld moeten gebruiken uit zelfverdediging; om voor zichzelf het onvervreemdbare recht op "life, liberty and the pursuit of happyness" af te dwingen.