twijfels..
Ik zit, als separatist, de laatste tijd met vele twijfels over de toekomst van brussel na een splitsing of verdere onderverdeling.
Hoe je het nu draait of keert, brussel zal altijd franstalig blijven na een splitsing. Het zal bij walonie(en frankrijk?) gaan, of autonoom worden. Bij vlaanderen zal het (als je eerlijk bent) nooit horen. De brusselse politiekers (met het fdfop kop) gunt de vlamingen dit niet.
Volgens mij zal brussel wel autonoom worden. Dit heeft wel enkele gevolgen:
-Geen reclameborden, afishes, verkeersborden, overheidsdiensten,.. in het nederlands.
-Als brussel een francofone staat wordt zullen de vlaamse bedrijven (in een onafhankelijk vlaanderen) waarschijnlijk naar vlaanderen verhuizen. Wat de vlamingen nog meer doet wegtrekken.
-Op vele plaatsen in brussel is 2talig personeel gevraagd. In de enkele interimbureau's op de anspachlaan alleen al hangen de ruiten vol dat ze 2talig personeel zoeken. Wanneer brussel autonoom franstalig wordt zal dit zo blijven?
-Op de franstalige radiozenders in brussel krijg je zeer regelmatig reclame voor nederlandse cursussen, zal dit blijven?
- en last but not least, persoonlijk krijg ik ook gewetensproblemen als ik op de n-va stem want ik zou later graag in brussel werken aan een loket ofzo waar meertaligheid (financieel) beloond word. Zal dit zo blijven?
- Nog een opmerking; waarom wil men de nmbs splitsen?? Die sporen lopen toch constant over en tussen en door gewestgrenzen. Straks krijgen we met de spoorwegen en de ruimtelijke ordening ook nog problemen net als met de nachtvluchten.
Ik zou van de nationlalisten hier graag is horen waarom, desondanks mijn realistische argumenten, volgens jullie het nederlands in brussel zal overleven? Ik wil later als meertalige in brussel werken en ik vrees ervoor als het zo doorgaat.
En aub geen argumenten als "brussel heeft vlaanderen nodig". Want we weten allemaal dat de FDF'ers de vlamingen (na een splitsing) in brussel als kakkerlakken zouden platstampen.
|