Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT
De Vlaming is in hoofdzaak inderdaad een racistisch ingesteld persoon. Bij sommigen manifesteert dit zich zeer duidelijk, anderen verdringen dat met een doorgedreven multiculturalisme. Ik vind niet dat we dit aangeboren racisme, dat deel uitmaakt van onze cultuur, moeten verdringen. Racisme kan ook mooi zijn. De overheid zou dit in een officiële gedragscode moeten inschrijven zodat plat racisme (vreemdelingenhaat) geen kans krijgt en excessen vermeden worden. Het is niet verstandig om bepaalde eigenschappen te onderdrukken.
|
De vraag is natuurlijk in hoeverre al die xenofobie niet wordt aangeleerd door onze eigen media, die ons dagelijks waanzinnige zoniet barbaarse beelden laten zien uit delen van de wereld waar wildemannen zonder enig respect voor het leven dood en vernieling zaaien. Maar ik weet het, het is allemaal de schuld van het westen die die conflicten aangrijpt om te profiteren van de grondstoffen van derdewereldlanden. Ooit hadden we hier heksenverbrandingen en inquisitie terwijl de Azteken, Maya's, Tolteken en aanverwanten honderdduizenden mensenoffers brachten, en daar had het westen niks mee te maken. Door de inbreng van de rede hebben we een relatieve beschaving gekregen, rede die ontbreekt in veel delen van de huidige wereld waar er nu geweld en oorlog heerst. Ik blijf persoonlijk dat gebrek aan rede, dat dunne laagje dat onze beschaving van eenzelfde lot behoedt, verantwoordelijk stellen voor al die barbarijen, ipv categoriek alle schuld op het westen te blijven afschuiven. Hoe roei je als poco-samenleving een zelfbenoemd prioritair kwaad uit als je nog niet eens als diezelfde samenleving een goeie analyse durft maken van de oorzaken van het kwaad? Als je blijft hameren op een multiculturele maatschappij met geneugten en weldaden die niemand snapt? Als je blijft mensen binnenhalen die je blijft zeggen dat ze zich niet hoeven te integreren?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.
Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Laatst gewijzigd door Nierika : 22 augustus 2007 om 15:53.
|