Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik heb nooit gezegd dat ik niet copieer. Iedereen copieert nu door de faciliteiten van internet. Men moet wel weten wat men copieert en niet zo maar om het even wat. U copieert ook, maar u vermeldt de bron. Indien er een meester is in het copiëren dan bent u het wel. U doet niets anders.
|
Als ik citaten breng, dan heb ik in de meeste gevallen tenminste nog de moeite gedaan om ze uit boeken over te typen.
En ik zal citaten ook altijd als dusdanig voorstellen, niet doen alsof ze uit mijn eigen pen gevloeid zijn. Dat zou uitermate oneerlijk zijn, én tegenover de mensen die mij lezen, én tegenover mensen van wie ik de tekst zou "geleend" hebben.
Citaat:
U geeft nu zelf duidelijk aan dat Paulus zegt dat vrouwen hun hoofd moeten bedekken. Paulus is de wegbereider van het christendom zoals we dat nu kennen. En dat hebben de christelijke vrouwen geweten, ook in onze streken. Vrouwen moesten zich ingetogen kleden met hoofddoek. Lees wat Calvijn zegt. U kunt hier niet onderuit: de sluier behoorde tot het vestimentarium van de vrouw in onze gewesten en is zeker ook christelijk geïnspireerd.
|
In onze gewesten? Naar mijn weten leefden noch Paulus, noch Tertulianus in "onze gewesten". Maar het preken van Paulus, Tertulianus en Calvin leveren het bewijs dat de vrouwen zich niet aan hun voorschriften hielden.
De tekst waarvan jij een stukje "geleend" hebt zonder de bron te citeren bevestigt nog eens duidelijk:
Citaat:
Als u zegt dat er in de middeleeuwen geen sluiers werden gedragen, kijk dan naar Breugel. Hij beeldt het ware leven uit op het platteland in de middeleeuwen. Niet u. Kijk naar andere schilders uit die tijd. Daar kunt meteen zien hoe mannen en vrouwen gekleed waren.
|
Citaat:
Surft u eens wat rond op internet en kijk naar de kledij van de vrouwen door de eeuwen heen, dan ziet hoe dat de hoofddoek en later hoofddeksel praktisch altijd deel uitmaakt van vrouwenkleding. Vrouwen moesten ingetogen zijn en zich zo kleden. Pas later kwam de frivole mode. Dat is de realiteit, ook al ligt u dat niet.
|
Ik moet niet op het WWW gaan surfen voor dergelijke dingen, beste system. Ik heb hier een paar honderd kunstboeken staan, waarvan een tachtigtal van het Mercatorfonds.
Herhaling: Om u te plezieren heb ik er een boek bijgehaald: Roger H. MARIJNISSEN, BRUEGEL, Het volledige œuvre, Mercatorfonds, Antwerpen, 1988, ISBN 90-6153-190 X
De meeste figuren in de gravures en schilderijen dragen een of ander hoofddeksel, zowel mannen als vrouwen, ouderlingen, jongetjes, meisjes, doden en levenden, als fantastische dieren. De duivel draagt alleen zijn horens, en de pilaarbijter heeft het zijne bovenop de pilaar gelegd. Vele figuren ligen, staan, zitten of lopen er ook gewoon blootshoofds bij.
De hoofddeksels hebben de meest diverse vormen en formaten: helmen in diverse soorten, mutsen, kappen en kapjes, bij vrouwen al dan niet met een rond de hals geslagen uiteinde, huiken, zelfs een bandana en een iets wat verdacht veel op een Chinese hoed lijkt.
Onze Lieve Vrouw wordt steevast met een loshangend doek over haar hoofd afgebeeld. Dat komt dan het dichtst bij een "hoofddoek".
Herhaling:Ik ben nog op zoek geweest bij andere schilders uit onze contreien, maar heb ook daar niet het gebruik van de sluier opgemerkt. Toch iets interessants in: Walter PREVENIER (o.l.v.), Prinsen en poorters. Beelden van de laat-middeleeuwse samenleving in de Bourgondische Nederlanden 1384-1530, Mercatorfonds, Antwerpen, 1998, ISBN 90-6153-411-9, p. 125, een afbeelding van een miniatuur met een bordeelscène uit ca. 1475 (Parijs, Bibliothèque nationale de France, Ms. fr. 289, fol. 414v) waarin de poedelnaakte mannen en dito vrouwtjes een hoofddeksel dragen. De vrouwtjes een fez-achtig iets met langs de achter- en zijkanten een lichte doorschijnende voile.
Citaat:
Ik heb regelmatig zo de induk dat u de geschiedenis naar uw hand wil zetten. Dat u een beetje een revisionistische aanpak hanteert van de geschiedenis, zodat het wat in uw kraam past. Lijkt sterk op geschiedsvervalsing als u het mij vraagt. En het zou niet de eerste keer zijn.
|
Het is niet omdat jij met bepaalde mythes leeft, die voor een stuk dan nog van eigen creatie zijn, dat er iets zou verkeerd zijn met mijn kennis van geschiedenis, beste system. Het is al vaker gebleken dat er heel wat gaten zitten in je kennis.
Maar het gaat hier niet om mij, maar wel om die fameuse sluiers die ook bij bijvoorbeeld Bruegel, Bosch, Van Eyck, Van der Weyden, Brouwer, Rubens, Snyders, etc. niet te bekennen zijn. Behalve een bepaalde vorm bij Ons Lieve Vrouwke.