Los bericht bekijken
Oud 25 augustus 2007, 07:15   #52
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar als u niet gelooft in de letterlijke betekenis van Genesis, dan interpreteert u. En de betekenis die u uit uw interpretatie haalt is zeer subjectief. Wat meer is: een persoonlijke interpretatie is natuurlijk geen garantie op de ware interpretatie.
Dat is waar, er is nooit volledige wetenschappelijke garantie dat die interpretatie de juiste is. Rekening houdend met de exegese van teksten uit Genesis en hun samenhang met de rest van de Bijbel en de bijna 2000-jaar oude traditie van de Kerk, lijkt mij dat de meest logische interpetatie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat begrijp ik niet. Wat is dan volgens u de 'natuurlijke orde'?
De mens maakt deel uit van de Schepping. Hij is er geen meester van.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, u verwart. In Genesis staat ook dat ze wilden worden zoals God. En dan heb ik er niets op tegen want God is bijvoorbeeld oneinig goed.
God is niet enkel oneindig goed, Hij is ook de schepper van al wat is en de Heer en meester van die schepping. Als de mens zich wil verheffen boven de schepping verloochent hij zijn eigen natuur en wil hij iets zijn waar hij geen recht op heeft.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan heb ik u verkeerd begrepen. U had het toch over een gunst die mij werd ontzegd omdat mijn voorouders in de fout waren gegaan. Het onthouden van een gunst is toch ook ergens een straf. Indien men mij een gunst onthoudt omdat ik in de fout ben gegaan, kan ik dat begrijpen. Maar niet omdat mijn voorouders in de fout zijn gegaan.
U gaat er vanuit dat u sowieso recht hebt op die gunst, terwijl dat per definitie niet het geval is, anders zou het geen gunst zijn. God heeft de eerste mensen een bepaalde gunst gegeven (ontsterfelijkheid van de ziel). Door hun eigen toedoen, heeft God hen die gunst weer ontnomen. Mensen hebben daar niet automatisch recht op, dus wordt u niet gestraft als u die gunst onthouden wordt.
__________________
Spiritus vivificat

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 25 augustus 2007 om 07:23.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden