Los bericht bekijken
Oud 25 augustus 2007, 07:53   #1
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard Hoe zit het nu bij CD&V (en N-VA)

Als er één ding is wat, naar mijn gevoel, aan Letermes formatiepoging kan verweten worden, dan is het de totale geheimhouding waarin alles verlopen is. Nooit hebben de Vlaamse kartelpartners ons ingelicht over waar ze mee bezig waren, hoe de reacties daarop waren, en hoe ze dachten hun doel te bereiken. CD&V en N-VA hebben 75 dagen auto-diplomatie gevoerd zonder de Vlaamse burgers, hun opdrachtgevers, in te lichten en - desgevallend - om steun te vragen.

De franstaligen hebben dat des te meer gedaan. Denk maar aan het fameuze lijstje "La Belgique que veulent les Flamands" op de voorpagina van Le Soir, dat overgebrieft was door Joëlle Milquet. Dat gaf eindelijk wat inzicht in de concrete onderhandelingen.

CD&V en N-VA hebben dus 75 dagen lang onderhandeld in het luchtledige, zonder communicatie met en dus ook directe steun van hun achterban. Volgens mij is dit ook de reden waarom ze mislukt zijn en waarom Leterme in de laatste peilingen nu een licht verlies aan steun blijkt te moeten noteren.

Nu de formatie mislukt is, is het hoog tijd voor de kartelpartijen om in verhoogde versnelling te gaan communiceren met de Vlamingen:
- hoe reageren ze op het ongepaste gedrag van de Franstalige medelanders?
- duwen ze Leterme nog naar voor als kandidaat-formateur of niet?
- zullen ze een Waal accepteren als premier of willen ze in de oppositie?
- wat zullen ze accepteren en wat niet?
- wat vindt de N-VA dat er moet gebeuren?

Etc. etc.

De Vlamingen hebben recht op die informatie. En als het kartel sterk wil staan voor de komende maanden, zal het een eind moeten maken aan zijn "koninklijke" stilzwijgendheid en openheid van zaken geven aan de Vlamingen.

Ik zou dus graag van zoveel mogelijk afdelingen, leden, politici etc. van CD&V en N-VA willen vernemen hoe ze zich voelen bij het debacle van deze week, en wat ze zinnens zijn naar de onmiddellijke toekomst toe.

Anyone?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 augustus 2007 om 07:55.
Kortaf is offline