Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra
Een gewoon Nederlands gezin in Limburg of Noord Brabant heeft toch verre van een bourgondische manier van eten. Mss dat jij nog nooit in Noord Brabant of Limburg bent geweest maar ik heb nog in Tilburg gewoont en ik ken daar intussen wat de mentaliteit van de Brabanders. Katholiek ja maar zeker en vast NIET bourgondisch zoals je dat in Vlaanderen tegenkomt. Bovendien wordt de politiek en het dagelijkse samenleven bepaald vanuit Den Haag.
|
Een groot deel van mijn familie woont in Noord-Brabant en zelfs in het westelijk deel waar zij wonen, dat sterk onder invloed staat van immigratie uit de Randstad, zie je nog vrij grote verschillen met wat 'boven de rivieren' gebruikelijk is. Hoe verder je naar het oosten gaat, des te groter die verschillen worden, want des te meer heeft men daar zijn eigenheid weten te bewaren. Nederlands Limburg is gewoon een andere wereld.
Als Noord-Brabant en Limburg niet bij Nederland zouden horen, als de staatsgrens daadwerkelijk bij de grote rivieren zou liggen, dan had je inderdaad een argument gehad om te zeggen: dit is niet verenigbaar. Maar juist het samenleven binnen NL bewijst dat die verschillen, hoe groot ze misschien ook zijn (of waren, want godsdienst en wat daar mee samenhangt speelt nu eenmaal een minder grote rol tegenwoordig), geen belemmering vormen.