Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi
Wat mij betreft zouden zowel de betoging van SIOE als eventuele tegenbetogingen toegelaten moeten worden, maar ik weet niet goed of die persé op dezelfde dag en/of dezelfde plaats moeten plaatsvinden.
Eén betoging in Brussel, de andere in Antwerpen?
Of de éne op zondag 11 september, en de tegenbetoging de zondag daarop?
Ik vind de geleidelijke inperking van de mogelijkheden tot vrije meningsuiting hoedanook een weinig geruststellende evolutie.
Het minste wat ik zou doen is de reportages op TV Brussel bekijken, om te zien wat voor soort volk op dat soort activiteiten afkomt. Ik vraag me af hoeveel mensen ik zou herkennen, bijvoorbeeld, en wie precies.
|
Betogingen moeten worden toegelaten indien ze de openbare orde niet dreigen te verstoren. Het is aan Thielemans om ons dat uit te leggen.
Maar een ander punt is de zin van dergelijke betoging.
Betogingen zijn een middel van minderheden om politici op een minderheids standpunt te wijzen, om de bevolking in het algemeen om steun te vragen, om druk uit te oefenen via de publieke opinie en de opgetrommelde media om een tekort in onze samenleving aan te kaarten en met de hoop dat de regering hier zal op inspelen. Een hoogst eerbiedwaardige vorm van volkse raadpleging, zelf van volkse en vreedzame oproer.
Maar hoe kan men nu betogen tegen het fundamentele recht om een mening te hebben, om een godsdienst aan te hangen? Betoogt men dan niet tegen zichzelf?
Mijn redenering is niet absurd hoor: de betoging zelf is dit.
Indien men betoogt tegen het recht om zijn godsdienst, zijn mening, zijn overtuiging kenbaar te maken (meer doen islamieten in ons land en in de andere Europese land niet, eerder worden zijn uitgemoord in Kosovo dan dat zij een vlieg kwaad doen!) dan betoogt men toch tegen het recht... om te betogen? Indien immers islamieten niet meer mogen blijk geven van hun godsdienst, er desnoods voor te betogen, er desnoods voor reklame te maken... waarom dan niet stellen dat men ook niet anti-islamitische manifestaties, opinies, betogingen mag gaan verbieden?
Het is nogal logisch dat indien je niet islamitisch mag zijn, en men hoopt dat de staat, de goegemeende, de leiders van dit land hiertegen gaan optreden om dit te eisen voor alle vormen en gedachten?
Door de betoging te verbieden heeft Thielemans, in zijn allergrootste wijsheid, een filosofische hoogstaande daad verricht: hij heeft de vrije meningsuiting en het recht op betogen in het ALGEMEEN verdedigd door deze hoogst onlogische betoging te verbieden!
Thielemans is derhalve de held van de logica, van de verdediging van het recht op manifestatie!
Hij dient te worden geridderd!
WIe de tegenstanders van het betogen verbiedt om te betogen verdedigt met andere woorden het betoogrecht!
Denk er maar eens dieper over na.
Inch Allah!