Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door migrantenjong
Artikel van Herald Tribune.
Wat mij opvalt is dat alle naburige landen, van Namibie tot Zuid-Afrika, het stuk stront dat Mugabe is toejuichen. Ik vraag mij af waarom dit zo is. Het is immers overduidelijk dat de "black man good, white man baaaad"-politiek niet zomaar werkt, en dat een blank persoon, dat ervaren is in een bepaalde sector, toch degelijk beter is in dit dan een zwart persoon die er niets van bakt.
|
In Afrika geldt het principe "eigen volk eerst" nog altijd en men zal daar niet zomaar stoppen met het benadelen van de blanke man. Dat dit vervolgens slecht is voor de economie neemt men op de koop toe.
Citaat:
Ik heb zo in gedachten dat de naburige landen, zoals Namibie dat een vrij stabiele economie heeft, Mozambique en Zambia die pas de laatste jaren normaal begonnen te ontwikkelen, van de instabiliteit van Zimbabwe profiteren. Want de ervaren boeren (blank en zwart) vluchten van Zimbabwe naar naburige landen, en krijgen daar in heel veel gevallen lappen grond en subsidies om hun ding te doen.
|
Veel ervaren boeren zijn er niet meer over in Zimbabwe en de boeren die de laatste jaren zijn vertrokken waren zeer zeker niet welkom in Namibië en Zuid-Afrika om daar een boerenbedrijf op te zetten. Deze landen doen immers ook aan landhervormingen, weliswaar op een kleinere schaal, maar voor een blanke is het nagenoeg onmogelijk om aan landbouwgrond te komen.
Citaat:
Een vriend van mij heeft de theorie voorgelegd dat het draait om voorzorgmaatregelen tegen een militaire invasie: zo lang dat de naburige landen Mugabe steunen, zullen westerse grootmachten geen plannen maken om Mugabe te verwijderen. De verwijdering van deze "man" zou leiden tot burgeroorlog, en een humanitaire catastrofe.
Hoewel dat een humanitaire catastrofe reeds aan de hand is, met naar mijn bronnen 25% van de bewoners reeds op vlucht.
|
Zimbabwe loopt momenteel al leeg en de buurlanden worden al overspoelt door vluchtelingen, dus ik denk niet dat deze theorie klopt. Deze vluchtelingen worden trouwens in Zuid-Afrika met de nek aangekeken omdat ze (ook volgens de zwarte Zuid-Afrikanen) te zwart zijn.
Citaat:
Laatste vraag: Waarom rebelleert niemand tegen Muggie? Zelfs de zwarten in het land hebben beseft dat ZANU niet de optimale variant is voor het land.
|
Repressie. Er is wel tegenstand in Zimbabwe, maar dit wordt hardhandig de kop ingedrukt.