Los bericht bekijken
Oud 30 augustus 2007, 20:18   #846
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

[quote=AdrianHealey;2893093]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht

Ja, mijn bedovergrootvader heeft vroeger in een kapitalistische wereld geleeft dan mijn moeder. Ergo; mijn moeder heeft het beter.

Zonder kapitalisme had de arbeidsbeweging niets om voor te strijden/te verdelen.
Die doden hadden de vrije keuze. Veel respect dat ze dat gedaan hebben.

Sinds wanneer zou dat een individuele expressie moeten zijn?
Het staat btw nog steeds mensen vrij zkaen te creeëren naar hun individuele expressie.
Dat is niet ineens verboden, hé.

Maar het feit dat maar een relatief aantal mensen dat doen, om hun brood te verdienen, zal wel zijn redenen hebben, niet?
1. Kijk, ik ben de laatste om te ontkennen dat er in de laatste 100 jaar duidelijke veranderingen en evoluties zijn geweest, binnen het kapitalistisch systeem, nieuwe "fases" om in het jargon te blijven. Maar hoewel dat op zich een zeer interessante discussie is, daarover had ik het dus niet. Ik was bezig over de periode van de rasphuizen, over de wisselwerking industrialisatie/levée-en masse, ...

2.Inderdaad, zonder kapitalisme geen arbeidersbeweging. Dat is logisch.
Maar of dat nu een reden is om alle successen en overwinningen van de arbeidersbeweging op naam van het kapitalisme te schrijven? Laat ik een dergelijke vorm van redeneren eventjes tot in he absurde doortrekken, for argument's sake: zonder moordenaar ook geen slachtoffer. Dus als we een slachtoffer van een moord eer willen betuigen, dan moeten we de moordenaar een bloemetje geven?

3.Er "moet" helemaal" niets van mij, ik ben hier geen kruistocht tegen massaproductie aan het voeren. Ik heb in een vorige post toch al duidelijk gemaakt dat ik geen neo-luddiet was, dacht ik.

Ik stelde vast: massaproductie leidt tot uniformisering. Kapitalistische industrialisatie gaat gepaard met een gehomogeniseerde, gemechaniseerde massaproductie. Dus, de stelling dat kapitalisme tot meer individuele vrijheid zou leiden, valt zwaar te betwijfelen.
Op zich toch geen revolutionaire stelling, nee?

Natuurlijk heeft massa-productie een objectief nut, dat was mijn punt niet.